Alles over het laadvermogen van bestelwagens
Alles over het laadvermogen van bestelwagens

Laadvermogen bestelwagens

Je hebt besloten om een nieuwe bestelwagen te leasen van het grotere formaat en je gaat tevens tussen 1.000 en 2.000 kilogram aan gewicht vervoeren.

Grote kans dat jij straks een te zwaar beladen bestelwagen rijdt als je niet het juiste exemplaar gaat leasen. Met forse financiële gevolgen.
Om een duidelijk beeld te krijgen lees verder hoe je het probleem van zowel technische- als wettelijke overschrijding van het laadvermogen bij bestelwagens kan oplossen. Dit alles door de juiste aandrijflijn en het juiste onderstel te kiezen voor het juiste laadvermogen van jouw nieuwe bedrijfswagen.

laadvermogen bestelwagens

Gevolgen keuze laadvermogen bestelwagens

Regelmatig spreken wij ondernemers die te maken hebben gehad met een te zwaar beladen bestelwagen en hierdoor in de problemen zijn gekomen. Wat we zien is;

  1. Bekeuring ten bedrage van duizenden euro’s op basis van economisch delict

  2. Het hebben van een “te licht” rijbewijs voor de gewichten en daardoor onverzekerd rond rijden

  3. Technische mankementen aan de auto die voorkomen hadden kunnen worden en door de lease maatschappij door belast mogen worden

  4. Een onplezierig en onveilig rijgedrag van je nieuwe bestelwagen

Na het lezen van dit artikel weet je waar je op moet letten en hoe je straks gewoon een fijn sturende bestelbus rijdt, waarbij overschrijden van het laadvermogen van je bestelwagens hooguit een afgewogen risico is. Loop je een autobedrijf binnen en tref je een verkoper die niet iedere dag full-time met bestelwagens aan het werk is, dan ga je onderstaande informatie nooit te horen krijgen!

laadgewicht bestelwagens

Je hebt met 1.300 kg, 1500 kg of 2.000 kg laadvermogen een totaal andere aandrijflijn en onderstel nodig voor je bestelwagens

In dit artikel lees je onze tips over laadvermogens bij bestelwagens. Met alle getallen gaan wij er van uit dat je op zoek bent naar een gesloten bestelwagen in het segment van de Mercedes-Benz Sprinter, Renault Master en vergelijkbare.

Wil je meer weten over laadvermogens van een bakwagen of compacte bestelwagen neem dan telefonisch contact met ons op.

We horen vaak, “ik heb ongeveer 1.000 kg laadvermogen nodig”.

Dan lijkt het simpel, wij maken een offerte voor een bestelwagen die 1.000 kg kan dragen. Maar zo zitten wij bij De bedrijfswagenadviseurs niet in elkaar. Want de ervaring heeft ons geleerd dat veel ondernemers dit gewicht te voorzichtig inschatten. Hier onder lees je over onze tips over laadvermogen bij bestelwagens met 1.000, 1.300, 1.500 en 2.000 kg lading.

Het lijkt tijdrovend en onzinnig. Maar het is de enige manier om straks de verantwoording te dragen voor de veiligheid van de bestuurders. Als je nu al een grote bestelwagen hebt doorloop je de volgende stappen.;

  1. Ga de auto beladen zoals je hem in de praktijk gebruikt in een vol beladen situatie.
  2. Haal alles er uit wat je eigenlijk nooit meer nodig hebt. Je kan maar 1 hamer tegelijk vast houden dus waarom zal je er 5 meenemen? Kijk kritisch naar de reserve onderdelen die je iedere dag mee draagt.
  3. Rij nu naar de afvalstort. Niet om van je hele lading afscheid te nemen maar wel om even de weegbrug te gebruiken. In iedere woonplaats is ergens wel een weegbrug te vinden. Met een glimlach op het gezicht kost het je doorgaans niets. En anders steek je een tientje op zak.

Je hebt nu of een goed verhaal of een mooi verhaal. Met een goed verhaal bedoelen we dat je niet heel veel meer dan 3.500kg totaal weegt. Maar regelmatig is het een mooi verhaal. Niet voor de blauwe brigade maar wel voor tussen de middag in de kantine om te vertellen dat het bijna 4.500 kg was!

Als je niet in het bezit bent van een bestelwagen en toch het gewicht wilt uitrekenen kan je afzonderlijke stukken lading gaan wegen. Bel ons dan wel om samen de rekensom compleet te maken. Denk ook aan het gewicht van de bestuurder, bijrijder, imperiaal, houten laadvloer of trekhaak mee te rekenen. En vergis je niet in de gewichten van de accessoires. Een airconditioning weegt ook gewoon 25 kg en metallic lak maar liefst 40 kg!

Contact ons voor advies met lading

Bereken welk laadvermogen je bestelbus nodig heeft.

Stel de auto weegt 3.500 kg op de weegbrug en het eigen gewicht is 2.200 kg op het kenteken, dan heb je dus 1.300 kg aan laadvermogen nodig.

Wij gaan in onderstaande rekensommen uit van de Mercedes-Benz Sprinter in de lengte 2 versie met een hoog dak. De bedrijfswagenadviseurs zijn merk onafhankelijk dus het had net zo goed een Fiat Ducato of Volkswagen Crafter kunnen zijn. Maar de Sprinter is eenmaal een veel verkochte versie waar iedereen beeld bij heeft.

  • Beste leasemaatschappij offertes
  • Meest gunstige leasecondities
  • Merk onafhankelijk advies
  • Nagedacht over laadvermogen

Wat als je 1.000 kg laadvermogen nodig hebt?

  • Sprinter 211CDI voorwielaandrijving, laadvermogen: 900 kg.
  • Sprinter 211CDI voorwielaandrijving, laadvermogen: 1.100 kg.

Denk aan een bestelwagen voor een keukenmontage bedrijf of hovenier die zijn gereedschap en een trilplaat vervoert.

Een Sprinter 211CDI in de lengte 2 kan je bestellen met 900 of 1.100 kg laadvermogen. Je hebt dan de aandrijving op de voorwielen. Desondanks je best 100 kg mag overbeladen zouden wij voor een kleine meerprijs voor de versie van 1.100 kg gaan. Je kan dan op termijn altijd nog eens wat extra gewicht meenemen. Als je gaat leasen kost je dit ongeveer 15 euro per maand meer. Alleen als je een aanhanger vervoert die goedgekeurd is voor meer dan 2.000 kg wordt wel het advies om achterwielaandrijving te bestellen.

laadvermogen mercedes sprinter

Je gaat 1.300kg gewicht laden, voorwiel of achterwielaandrijving kiezen?

  • Sprinter 311CDI voorwielaandrijving, laadvermogen: 1.400 kg.
  • Sprinter 311CDI achterwielaandrijving, laadvermogen: 1.300 kg.

1.300 kg lading is nog steeds een acceptabel gewicht. We komen dit vaak tegen bij een installatie bedrijf of in de montage dienst.

Rijdt je regelmatig met een tandemasser dan moet je kijken naar de achterwielaandrijving bij Mercedes-Benz. Dat geldt overigens ook voor Volkswagen en M.A.N. Andere merken kunnen soms met voorwielaandrijving wel een tandemasser trekken. Maar ideaal is het niet. Tevens zal de draaicirkel van een achterwielaandrijving iets korter zijn en op lange termijn verwachten we iets meer van de betrouwbaarheid in de aandrijflijn.

achterwielaangedreven bestelwagens

Ga je 1.500 kg beladen kies je dan voorwiel- of achterwielaandrijving?

  • Sprinter 311CDI voorwielaandrijving, laadvermogen: 1.400 kg.
  • Sprinter 311CDI achterwielaandrijving, laadvermogen: 1.300 kg.

Je zou kijkend naar de gewichten de 311CDI met voorwielaandrijving kunnen leasen. Want 1.400 kg is altijd nog 100 kg meer dan wat de achterwielaandrijving je bieden gaat. En als je 1.500 kg lading hebt ben je maar iets te zwaar, dat probleem is te overzien.

Maar je moet wel heel zeker van je berekening zijn want de technische reserves zijn beperkt bij voorwielaandrijving!

Blijkt later die 1.500 kg samen met de berijders (170 kg) een volle tank diesel (80 kg) imperiaal (40 kg) trekhaak (20 kg) kogeldruk (75 kg) en stiekem toch wat extra lading iedere maand wel een paar keer 1.700 kg te zijn dan heb je echt wel een uitdaging met je voorwiel aangedreven bestelwagen.

De enige optie is dan nog een extra veerblad monteren waarmee je weer 20 kg laadvermogen op papier mist maar wel technische gezien 300 kg meer laden kan. Lees hier goed. Je krijgt er op het kenteken geen kg bij, alleen de achterzijde van de auto zal minder ver doorhangen. Als je achter het stuur zit zal een voorzichtig rijgedrag, met name over verkeersdrempels, je voor die paar ritjes kunnen redden.

Desondanks dat de achterwielaandrijving ca. 3.000 euro meer kost dan voorwielaandrijving en 100 kg minder laadvermogen heeft zou dit toch onze overweging worden.

Deze versie heeft technisch gewoon iets meer reserves. De gehele auto zal iets minder fors doorhangen waardoor hij fijner blijft rijden maar je ook minder snel zal opvallen als oom agent naast je komt rijden. Monteer ook hier eventueel een extra veerblad.

En kijk voor al nog eens kritisch naar de lading. Vervang die oude stalen kasten voor een bedrijfswageninrichting die ca. 200 kg minder weegt. En neem alleen mee wat je echt nodig hebt. We komen ze echt tegen met 300 kg reserve onderdelen aan boord die al jarenlang uit het assortiment zijn!

Sprinter L2H2 leaseprijs

Maak maar een lease offerte voor dubbellucht bedrijfswagen, dan zijn we overal vanaf.

Dit is iets wat we vaak horen. Gewoon het meest zware onderstel, dan maar een paar duizend euro meer betalen maar het probleem is opgelost. Of misschien toch niet?

  • Het eigen gewicht van een Sprinter 311CDI, achterwielaandrijving met enkellucht is 2.155 kg
  • Het eigen gewicht van een 511CDI met dubbellucht is 2.330 kg

Je ziet dus dat de dubbele set velgen en het zwaardere chassis bijna 200 kg meer weegt. En op kenteken 200 kg minder laadvermogen in plaats van meer! Dat betekend maar 1.100 kg laadvermogen bij een lengte 2. Alleen het technische laadvermogen zal ongeveer 2.400 kg zijn.

Je moet dan wel een C rijbewijs hebben, een tachograaf voeren en je aansluiten achter in de rij met de Scania’s op de rechter weghelft. Doe je dit niet dan loop je de kans op een forse boete voor een economisch delict. Die beginnen bij 2.200 euro voor de ondernemer en 2.200 euro voor de bestuurder. De kans dat de verzekering gaat veronderstellen dat je bent gaan rijden zonder een vrachtwagen rijbewijs bestaat eveneens. Maar het blijft een positieve zekerheid dat de bestelwagen er zelf niet onder lijden gaat, immers is de technische reserve fors.

bakwagen dubbellucht leasen

Als je echt alles afgewogen hebt maar je toch echt regelmatig 2.000 kg gaat vervoeren.

  • Sprinter 511CDI achterwielaandrijving dubbel-lucht, laadvermogen: 2.400 kg.

Volgens de juiste richtlijnen kan je niet anders dan achterwielaandrijving bestellen voorzien van dubbel-lucht, een vrachtwagen rijbewijs en dus een tachograaf aan boord!

Dit impact daarvan is fors, want tachograaf plicht is niet vrijblijvend en er hoort een hele administratie bij aan het aantal gereden uren. Ook de snelheid wordt begrensd op 90 km/h. Je kan wel zonder veel problemen nu een lange wielbasis bestellen voor extra laadruimte. Laadvermogen genoeg!
Toch zien we veel ondernemers deze auto rijden met een B rijbewijs en pas jaren later (na een paar forse bekeuringen) overstappen naar een vrachtwagen.

Mercedes Sprinter leasen

De keuze is aan jou!

Samengevat heb je bij veel merken net als bij de Sprinter de volgende keuzes.

Laadvermogen bij lengte laadruimte van 320 cm. Let op accessoires wegen ook mee als belading.

  • Voorwielaandrijving 900 kg, 1.100 kg of 1.400 kg
  • Achterwielaandrijving, enkel-lucht 1.300 kg
  • Dubbel-lucht 1.100 kg (achterwielaandrijving)
  • Dubbel-lucht op vrachtwagen rijbewijs 2.400 kg (achterwielaandrijving)

Wil je meer dan 320 cm laadruimte en een langere wielbasis bestellen?

Ga er van uit dat alle laadvermogens ca 100 kg minder zijn. En juist de verleiding om meer te vervoeren veel groter is. Een goede reden om bij twijfel toch geen extra lange wielbasis te bestellen.

Wil jij meer weten over laadvermogen van bestelwagens, de gevolgen, het balanceren rondom de toegestane gewichten? Maak dan gebruik van onze ervaring en neem contact op.

Alleen zo krijg je de beste lease deal op alle fronten. Wij zijn de enige tussenpersoon op gebied van leasing en bestelwagens met kennis van laadvermogens!

Om ondernemers te helpen de verantwoording te dragen zijn er digitale weegsystemen aan boord te monteren die er voor zorgen dat het laadvermogen altijd inzichtelijk is voor de chauffeur en zijn leidinggevende. Zelfs het deactiveren voor gebruik van de auto is mogelijk zodat er simpelweg niet gereden kan worden. Interessant? Lees dan hier onder verder!

Contact de adviseurs

Voorwiel- of achterwielaandrijving. Beiden typen aandrijving hebben zowel voor- als nadelen. Daarom is het belangrijk te weten waar de bestelwagen voor gebruikt gaat worden.

Zodra de bestelwagen op onverharde wegen en/of met een zware aanhanger moet trekken is een bestelwagen met achterwielaandrijving waarschijnlijk de beste keuze. Wil je een hoger wettelijk laadvermogen op kenteken en een lage laadvloer dan is een voorwielaandrijving de beste keuze.

Modellen die alleen voorwielaandrijving hebben zijn; Citroën Jumper, Fiat Ducato, Peugeot Boxer.

De Iveco Daily is alleen met achterwielaandrijving leverbaar.

De Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Crafter en MAN TGE geven tegenwoordig de keuze uit beide aandrijflijnen, iets wat Ford, Opel en Renault al jarenlang deden.

wij leveren alle merken

fiat-logo
mercedes-benz-v-klasse-dubbel-cabine-test
citroen-jumpy-leasen
opel-vivaro-dubbelcabine-review
peugeot-expert-dubbelcabine
volkswagen-multivan-dubbel-cabine-test
ford-transit-custom-dubbelcabine
renault-trafic-dubbelcabine
toyota-proace-dubbelcabine
nissan-nv300-leasen
man-tge-bakwagen-lease
Land+Rover
Jeep
iveco-daily-bakwagen-met-laadklep
Isuzu
Dodge
Dacia -bedrijfswagen-leasen

Vragen over het samenstellen van de bedrijfswagen?

Wij helpen je de juiste bedrijfswagen te kiezen, dat noemen we advies met lading!

Contact

Benieuwd naar wat wij doen?

Bekijk ons aanbod bedrijfswagens en onze werkwijze.

Meer informatie
weegsysteem bestelwagen lading

Heb je alles al gedaan bij het uitzoeken van de juiste bestelwagen maar loop je nog steeds het risico voor forse overbelading? Overweeg dan het mee leasen van een onboard weegsysteem.

Tot voor kort konden de chauffeurs van bestelwagens en ondernemers niet zelf het laadvermogen en de beladingsstatus controleren. Het is lang niet altijd aan de buitenkant te zien door het doorhangen van de vering of de bestelwagen te zwaar beladen is. En hangt hij door wordt er te snel gedacht dat het wel mee zal vallen. Wij horen regelmatig de verhalen dat de meter op de weegbrug ineens de ogen opent.

Inmiddels is er een oplossing om tijdens het laden vast te kunnen stellen over er sprake is van overbelading. Er is nu een systeem met een alarmfunctie dat per as kan vaststellen wat het daadwerkelijke gewicht in beladen toestand is. Dit onboard weegsysteem meet en bepaald continue het totaal gewicht per as. Deze waarden worden vervolgens doorgegeven aan een weergave-unit met een display. Je kan zo snel zien of de lading wordt overschreden en je het kan oplossen door het in de lengte te verplaatsen.

Real-time inzicht in beschikbaar laadvermogen

Met een controle systeem zoals dit kan je real-time inzage krijgen in laadvermogen van je bestelwagens, meldingen ontvangen of zelfs het gehele voertuig uitschakelen voor dat er wordt weggereden. Bij De bedrijfswagenadviseurs kunnen we dit laten inbouwen en de investering mee nemen in het leasebedrag.

Het is goed om te weten dat controles op overbelading tegenwoordig al uitgevoerd worden met weeg lussen op bepaalde wegen in Europa. Bij deze controles wordt er altijd naar het totaal gewicht gekeken. Op basis van het kenteken kunnen de controle instanties bepalen of jouw bestelwagen te zwaar beladen is of niet. Verwacht wordt dat met nieuwe technologieën de controle meer en meer zullen toenemen. Rij je af en toe in België wees daar extra voorzichtig. De boetes zijn er extreem hoog.

Maar het gaat niet alleen om boetes, ook de verkeersveiligheid speelt een grote rol. Bij een ongeval kan de verzekeringsmaatschappij besluiten niet uit te keren.

Lees dan hierna over het differentieel en wat dit doet met de hoogte van de laadvloer.

Deze as heet een cardanas. Nadeel van en dergelijke as is de gewichtstoename door de as zelf en de hogere laadvloer vanwege de hoogte van het differentieel onder de laadvloer. De laadvloer is bij een achterwiel aangedreven bestelwagen hoger dan die bij een voorwiel aangedreven bestelwagen.

achterwielaandrijving bakwagen leasen

Iedere auto heeft een differentieel nodig. Een differentieel zorgt ervoor dat de aangedreven wielen met verschillende snelheden door een bocht kunnen rijden. Deze verschillende snelheden zijn nodig omdat door de breedte van een auto het buitenste wiel in de bocht en grotere afstand aflegt dan het binnenste wiel. Dat heeft weer tot gevolg dat in een bocht het buitenste wiel dus een grotere snelheid moet maken dan het binnenste wiel. Als er geen differentieel zou zijn, zou de auto met een wiel slippend door iedere bocht gaan. Meer slijtage van de banden en heel vreemd rijgedrag tot gevolg.

Het differentieel maakt het mogelijk door een bepaalde opstelling van de tandwielen ervoor te zorgen dat beide aangedreven wielen in een bocht verschillende snelheden kunnen maken zonder de aandrijving te verliezen. Zo’n differentieel is daarom tussen de aangedreven wielen geplaatst en neemt door de grootte van de tandwielopstelling een bepaalde hoeveelheid ruimte in.

Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving bestelwagen

Bij een voorwiel aangedreven bestelwagen zoals de Fiat Ducato is het differentieel direct in of tegen de versnellingsbak geplaatst. Hierdoor is er wel ruimteverlies, maar door de plaatsing niet hinderlijk voor de laadvloerhoogte. Een achterwiel aangedreven bestelwagen zoals de Iveco Daily met een voor in geplaatste motor heeft door het differentieel wel last van ruimte verlies. Toch brengt een merk zoals Iveco modellen op de markt met alleen achterwielaandrijving.

De bestelwagen met achterwielaandrijving is robuuster en meer gebouwd op zwaar werk. Een aangedreven wiel kan over het algemeen ook zwaardere belasting aan. En het is de enige optie om uit te breiden met dubbel-lucht.

Meer zien over de auteur van dit artikel? Bekijk de videopresentatie van De bedrijfswagenadviseurs.

Review 1
Werkelijk hèt adres als je op zoek bent naar een bedrijfswagen. Een verademing als het gaat om betrokkenheid en persoonlijk contact. Echt zoals gewenst en boven verwachting. En uiteraard perfect advies, denken zeer actief mee, en krijgen veel voor elkaar! Een absolute aanrader!!
Martin Chambon – Wickedlasers
Review 2
Uitstekende adviezen. Prettige mensen. Er wordt goed geluisterd naar je wensen en daar wordt adequaat op gereageerd. Leveren ook goede "nazorg". Warm aanbevolen!
Gert Stoer – Brouwerij de Snor
Review 3
We wilden de nieuwe Transporter graag 's avond ophalen. Geen enkel probleem bij De bedrijfswagenadviseurs. Reclame er op, inrichting er in. Aan alles is gedacht.
Kasper Fenthur – Doorfix Europe