Meubelbak met laadklep uitzoeken

Het is een hele klus, een meubelbak met laadklep uitzoeken. Voor je het weet ben je niet meer aan het ondernemen maar onnodig veel tijd aan verspillen. Wij lossen dat in één keer op.

Want een occasion heeft vaak veel schade, is nooit precies de juiste en kost nog steeds minimaal 20.000 euro. Dus kijk je voor een nieuwe meubelbak met laadklep. Voor het onderstel ga je langs bij verschillende dealers, de opbouw bij een carrosseriebouwer, de financiering of leasing zoek je uit bij de leasemaatschappij. Misschien twijfel je of je wil kopen of leasen?

Bij de bedrijfswagenadviseurs heb je één hoofdaannemer voor al deze zaken! Wij hebben niet alleen ruime ervaring met het leasen van een bakwagen maar zijn ook expert in de technische aspecten van een meubelbak met laadklep. Lees hieronder meer!

Leaseprijzen alle merken
meubelbak laadklep

Welk merk chassis en welke opbouw vormt jouw ideale meubelbak

meubelbak met dubbellucht

Wil je een chassis-cabine met opbouw leasen dan ontkom je niet aan het vraagstuk om voor enkel-lucht of dubbel-lucht te kiezen. Niet ieder merk kan deze keuze aanbieden. De bedrijfswagenadviseurs leveren alle merken.

Voordelen voor dubbel-lucht 

  • Ongeveer 1.000 kg hoger technisch laadvermogen
  • Meer rijstabiliteit boven 100 km/h
  • Minder schommelen bij schuin oversteken van drempels

Voordelen voor enkel-lucht 

  • Ongeveer 150 kg hoger laadvermogen op kenteken
  • Leverbaar als voorwielaandrijving met wederom ca. 150 kg meer laadvermogen op kenteken
  • Lagere instap in opbouw

Voorwielaandrijving of achterwielaandrijving?

Deze keuze moet je maken wanneer je voor enkel-lucht wielmontage op de achteras van de meubelbak gekozen hebt. Alleen als je weinig gewicht vervoert dan zou je aan voorwielaandrijving kunnen denken.

Wij leveren deze regelmatig aan beddenspeciaalzaken en meubelbedrijven omdat ze weinig gewicht vervoeren. Denk er nog eens over na of je echt die laadklep nodig hebt. Die klep weegt 280 kg en het gewicht drukt ook nog eens op de achterste centimeters.

  • Voorwielaandrijving zorgt voor meer laadvermogen op kenteken.
  • Achterwielaandrijving zorgt voor meer technisch laadvermogen.

Hoe lager het eigen gewicht hoe meer gewicht je mag laden om beneden de 3.500 kg totaal gewicht van de auto met zijn belading te blijven. Als voorbeeld zien we dat bij een Volkswagen Crafter een voorwiel aangedreven chassis zonder opbouw 1.820 kg weegt terwijl dit bij achterwielaandrijving 1.920 kg is. Een chassis met dubbel-lucht en achterwielaandrijving weegt zelfs 2.070 kg.

Liever even een kwartiertje bellen?

Dan stellen we precies de vragen die nodig zijn om jouw ideale meubelbak aan te kunnen wijzen.

wij leveren alle merken

zowel voor kopen of leasen

fiat-logo
mercedes-benz-e-citan-leasen
citroen-jumpy-leasen-met-onderhoud
opel bedrijfswagen leasen
peugeot-bedrijfswagen-logo
volkswagen-ransporter-voorraad
ford-transit-custom-dubbelcabine
renault-bedrijfswagen-leasen-logo
toyota-proace-electric-verschillen
nissan-nv300-leasen
man-tge-bakwagen-lease
Land+Rover
Jeep
iveco-daily-bakwagen-met-laadklep
Isuzu
Dodge
mercedes sprinter operational lease

Wielbasis voor meubelbak met laadklep kiezen

Je weet nu of je enkel-lucht of dubbel-lucht nodig hebt en of je gaat kiezen voor voorwielaandrijving. Sommige merken vallen dan dus af omdat die jouw keuze niet leveren! Ieder chassis is wel weer te bestellen met keuze in de lengte voor verschillende wielbasis. Of het nou een Fiat, Ford of Mercedes-Benz betreft.

Maar ieder merk heeft wel weer zijn eigen keuze gemaakt voor bepaalde specifieke lengtes. Daarom kan van uit technisch oogpunt je soms beter een Fiat bestellen dan een Mercedes-Benz. Of precies andersom. Al levert ieder merk wel een onderstel voor de meest verkochte 420cm opbouw.

De wielbasis heeft invloed op de lengte die de overhang achter het achterste wiel krijgt. Is dit te kort dan heb je in verhouding een bakwagen met veel te lange draaicirkel dan nodig. En bij een laadklep gaat het niet eens passen. Is de lengte van de overhang achter het achterste wiel te lang dan drukt vrijwel de gehele opbouw met zijn lading op de achteras en worden de gewichten niet over de vooras verdeeld.

Zeker bij de montage van een laadklep die qua hefboom gewicht uitsteekt krijg je een onbestuurbare auto als je een stuurcorrectie moet doen. Wij maken samen met de carrosseriebouwer deze keuze in ons advies. Hierbij houden we rekening met het te vervoeren gewicht en de verdeling daarvan.

Als je de meubelbak opbouw niet langer maakt dan noodzakelijk kan je misschien een wielbasis korter bestellen.

Dat scheelt zeker 50 kg voor de opbouw en nog eens 50 kg voor het kortere chassis. Kies je voor een iets kortere oversteek aan de achterzijde dan drukt het gewicht minder op de achteras. Want het draait niet alleen om het totale laadvermogen maar ook om de belasting op de achteras. Dit is iets wat wettelijk gewogen zal worden bij een aanhouding maar het bepaald ook de veilige en comfortabele rijeigenschappen.

welke afmetingen heeft een meubelbak

Meubelbak met laadklep of achterdeuren

80% kiest voor de laadklep. De investering is ongeveer 5.000 euro en het levert je qua Arbo omstandigheden een hoop voordeel op. Want ga maar eens een wasmachine naar 100 cm hoogte tillen.

Aan de andere kant, die wasmachine moet soms wel naar 3 hoog getild worden in een appartement.

Voordelen voor laadklep

  • Laden en lossen zonder tillen en dus Arbo technisch zeer verantwoord
  • Bij veel laadbewegingen op een dag kost het meer tijd
  • 300 kg minder laadvermogen

Voordelen voor achterdeuren

  • Snel de laadruimte bereikbaar
  • 300 kg meer laadvermogen beschikbaar
  • Leaseprijs ca. 100 euro lager

Gaan we kiezen voor een laadklep let dan op o.a. het volgende;

  • Toegestaan tilgewicht
  • Lengte laadklep niet langer dan noodzakelijk maken
  • Bestel een extra accu als je niet veel de dynamo kan gebruiken
  • Betrouwbaarheid
  • Landelijke beschikbaarheid onderdelen
  • Mee leasen van onderhoud en reparaties
  • Tijdig smeren van draaiende delen
  • Bestel accessoires die het gebruik veiliger maken
platform cabine

Extreem lage instap

90% van onze klanten kiezen een traditionele chassis-cabine waarbij de wielkasten onder de opbouw komen En je dus een mooie vlakke laadvloer hebt.

Laad je de opbouw juist over die wielkasten maken dan krijg je een super laag chassis.

  • ca. 250 kg. hoger netto laadvermogen
  • niet wachten op het bewegen van de klep
  • lagere kosten (geen kosten voor onderhoud en jaarlijkse keuring van laadklep)
  • lager brandstofverbruik door lagere opbouw boven de cabine
  • 35 cm. lagere laadvloer
  • lagere houderschapsbelasting

Wil je meer weten van een platform cabine? Dan kunnen we je goed adviseren en ook het vergelijk tussen de merken onderling.

Meubelbak op maat leasen

Via ons kan je een meubelbak op maat te laten maken. Dat geeft meer mogelijkheden om het laadvermogen te optimaliseren omdat je zelf de laadlengte bepaald.

De levertijd van een maatwerkopbouw is 2 tot 6 weken.

De rekensom omtrent de gewichten van een bakwagen is als volgt:

Op een B-rijbewijs mag de auto inclusief lading maximaal 3.500 kg wegen. Als het chassis 2.000 kg weegt, de laadbak 700 kg en de laadklep 300 kg dan blijft er 500 kg over voor de lading!

Daarom telt iedere 100 kg bij de juiste samenstelling. Wij helpen je bij het maken van de juiste berekening, zodat je precies weet waar je aan toe bent.

levertijd meubelbak

Er zijn nog enkele bakwagens direct leverbaar in Q2 - 2022

Stuur ons de wensen toe en we gaan direct aan het rekenen. Laadklep, zijdeur, weinig kilometers, veel kilometers en natuurlijk weten we graag hoeveel gewicht je laden wilt!

  • Contactgegevens