e-Expert en Vivaro-e vergelijken

24 juli 2020


e-Expert, e-Jumpy, ProAce electric, Vivaro-e

Lees hier alles over de technische gegevens vergelijk van de Peugeot e-expert, Citroën e-jumpy, Toyota ProAce electric en de Opel Vivaro-e.

Dan weet je op voorhand wat deze elektrische bestelwagens je te bieden hebben en neem je straks met een gerust gevoel plaats achter het stuur!

Technische gegevens e-Expert, e-Jumpy, ProAce electric, Vivaro-e

50 of 75 kWh accu bestellen?

Je weet waarschijnlijk al dat de elektromotor 136 pk heeft en dat er keuze is uit een versie met een 50 kWh accupakket of een 75 kWh accupakket. Vergelijken? De 50 kWh brengt je volgens de WLTP rekenmethode 230 kilometer ver in jouw Citroën, Opel, Peugeot of Toyota. Het grotere accupakket is goed voor een actieradius van 330 kilometer.

50 of 75 kWh accupakket vergelijken?

Welk accu pakket moet je dan kiezen? Vooropgesteld bij De bedrijfswagenadviseurs moet je helemaal niets, daar zijn we te onpartijdig voor. Maar we hebben wel een idee…

Is de 75 kWh 7.500 euro meer waard?

Je zult straks in de praktijk zien dat je afhankelijk van de belading en rijstijl 25 tot 75 km van de actieradius kan aftrekken. Ook omdat je hem nooit helemaal leeg zal rijden, die laatste 20 kilometer maak je wellicht liever niet op. Wanneer je het kan redden met, laten we zeggen ongeveer 175 kilometer, waarom zou je dan 7.500 euro investeren voor nog eens 100 kilometer? Als je iedere week twee keer extra moet laden en je gaat er vier jaar mee rijden dan heb je over de hele looptijd 400 keer extra geladen. Rekenkundig zou je kunnen zeggen dat je dat € 18,75 per lading aan heeft gekost.

Tijd besparen en investeren in 75 kWh?

Moet je telkens omrijden om bij een laadpunt te komen en kies je ervoor regelmatig dure stroom te laden bij een snellader? En ben je dan dus ook nog eens een half uur per extra laadbeurt aan het wachten? Dan loont het zeker om die 7.500 euro te investeren. Maar als je tussen de middag de bestelbus op de zaak aan de stekker kunt hangen terwijl jij aan het lunchen bent en jouw spullen voor de middag gaat inladen, dan laad je zo die 100 kilometer erbij zonder enig tijdsverlies.

Hoe kan je het accupakket opladen?

Opladen kan op meerdere manieren. Deze vier bestelwagens krijgen standaard een kabel meegeleverd om op te laden via een stopcontact. Natuurlijk kan er ook opgeladen worden via een wallbox. En zelfs met een snellader.

Vind je een 100 kW DC-laadstation dan is de 50 kWh batterij in een halfuur voor 80 procent opgeladen. Standaard komt de eerste serie met een 11 kW lader (3-fase). Een lichtere 7.4 kW lader (1-fase) zal later beschikbaar komen. Enige voordeel zou een iets lagere prijs kunnen zijn.

toyota proace-electric opladen

Oplaadtijd e-Expert, e-Jumpy, ProAce electric, Vivaro-e

Oplaadtijd 1-fase 7,4 kW lader bij 50 kWh: 7,5 uur / 75 kWh: ruim 11 uur

Oplaadtijd 3-fase 11 kW lader bij 50 kWh: ruim 4,5 uur / 75 kWh: 7 uur

Oplaadtijd 100 kW snellader bij 50 kWh: 32 minuten / 75 kWh: 48 minuten

Kosten voor het opladen van elektrische bestelwagen

Meestal staat de gemiddelde bestuurder maar heel af en toe bij een snellader en wordt er vooral thuis, op de zaak of op een parkeerplaats geladen.

Ondanks dat de uiteindelijke kosten sterk van de manier van opladen afhangt, zijn de energiekosten in vrijwel alle situaties fors lager dan de brandstofkosten van een diesel. Ga uit van 5 a 6 cent elektriciteitskosten per kilometer, tegenover zo’n 11 cent per kilometer aan brandstofkosten voor een vergelijkbare diesel.

energie kosten elektrische bestelwagen

Stroomverbruik elektrische bestelwagens

Deze elektrische bestelwagens van Citroën, Opel, Peugeot en Toyota verbruiken volgens de WLTP testmethode 23,2 – 26,1 bij een 50 kWh accupakket en 24,4 – 27,3 bij de 75 kWh versie.

Rijdt je 15.000 kilometer per jaar en verbruik je 25 kWh bij een gemiddelde prijs van 15 cent per kWh ben je totaal 560 euro aan stroomkosten kwijt.

Een diesel welke 1:12 verbruikt zal bij een literprijs van 1.25 euro totaal 1560 euro aan brandstofkosten geven.

Energiekosten voor het laden van deze elektrische bestelwagens

Snelladen (langs de snelwegen) kost ca. 55 cent per kWh.

Het laden bij een woonhuis kost ca. 22 cent per kWh.

technische-gegevens-elektrische bestelwagens citroen opel toyota peugeot

Energiekosten voor het laden van deze elektrische bestelwagens op het bedrijf

Het laden bij je eigen bedrijf kost ca. 8 cent per kWh.

Heb je een groot aantal zonnepanelen beschikbaar? Dan kost het laden van de elektrische bestelwagen jou niets!

elektrische bedrijfswagens leasing

Waarom elektrische bestelwagen leasen?

Na het lezen van de technische gegevens overtuigd? Let’s go electric!

Hier lees je verder waarom je wel of niet zou kunnen gaan leasen.

Elektrische bedrijfswagen leasen

Rijden met de elektrische expert, jumpy, ProAce, Vivaro

Je hebt voor het rijden drie instellingen beschikbaar qua energieverbruik en motorvermogen;

  1. Eco (60 kW, 180 Nm): een zo groot mogelijk bereik.
  2. Normal (80 kW, 210 Nm): optimaal dagelijks gebruik
  3. Power (100 kW, 260 Nm): geoptimaliseerde prestaties voor vervoeren van zware lading.

Mode B is een batterij regeneratie modus bij het remmen en zodra het motorpedaal wordt losgelaten. Dit optimaliseert het bereik.

Rijden met de elektrische expert, jumpy, ProAce, Vivaro
laadvermogen elektrische bestelwagen

Laadvermogen e-Expert, e-Jumpy, ProAce electric, Vivaro-e

Het laadvermogen is het gewicht dat je wettelijk mag vervoeren. Hierbij reken je ook de bestuurder en eventuele bijrijder(s).

  • L1 50 kWh: 1.002 kg of 1.262 kg
  • L2 50 kWh: 928 kg of 1.163 kg
  • L3 50 kWh: 925 kg of 1.135 kg
  • L1 75 kWh: niet leverbaar
  • L2 75 kWh: 1.002 kg
  • L3 75 kWh: 929 kg

Trekgewicht elektrische bedrijfswagens

Uniek bij deze nieuwe elekrische bestelwagens van Peugeot, Opel, Toyota en Citroen is het trekgewicht van 1.000 kg bij een geremde aanhanger.

Het ongeremde aanhangwagengewicht bedraagt 750 kg. De maximale kogeldruk is in alle gevallen 80 kg.

Alleen de Nissan ENV200 en de UMS ENV200 kennen ook de mogelijkheid van het leveren van een trekhaak.

  • L1 (XS / compact): 216 cm
  • L2 (Standaard /medium / worker): 251 cm
  • L3 (XL / Long / long worker): 286 cm

Let op verlies op hoogte van de scheidingswand, zeker bij het bestrellen van een luxe wand voor berijders langer dan 185 cm.

prijs vergelijk

Klik hier voor het gedetailleerde prijsvergelijk tussen de modellen.

Prijs verschil e-expert, e-Jumpy ProAce electric en Vivaro-e

Alles over elektrische bestelwagens!

Nog niet uitgelezen? Hier Vind nog veel meer technische informatie over actieradius, de verschillende modellen en de netto kosten van elektrische bestelwagens! Niet alleen van Citroën, Opel, Peugeot en Toyota.

Elektrische bestelwagens

Overige technische gegevens elektrische bedrijfswagen Citroen, Opel, Peugeot, Toyota

  • Maximale daklast: 170 kg
  • Kogeldruk aanhanger: 72 kg
  • Breedte tussen de wielkasten: 1.25 cm
  • Hoogte laadruimte: 139 cm
  • Beste leasemaatschappij offertes
  • Meest gunstige leasecondities
  • Merk onafhankelijk advies
  • Nagedacht over laadvermogen
Citroën Berlingo
Citroën Berlingo XL L2
Citroën E-Jumpy M L2 50 Kwh
Citroën E-Jumpy M L2 75 KWh
Citroën Jumper L1
Citroën Jumpy M L2
Citroën Jumpy XL L3
Citroën Jumpy XL L3 Dubbele cabine
Citroën Jumpy XS L1
Dacia Dokker-van
Dodge Ram
Fiat Doblo Pro edition
Fiat Doblo Pro edition L2
Fiat Ducato bakwagen met laadklep
Fiat Ducato Luxury Pro L1
Fiat Ducato Luxury pro L2
Fiat Talento Business Pro L2 Dubbele cabine
Fiat Talento Pro edition L1
Fiat Talento Pro edition L2
Fiat Talento SX 170pk L2 Dubbele cabine
Ford Ranger
Ford Transit bakwagen
Ford Transit Connect
Ford Transit Connect L2
Ford Transit Courier
Ford Transit Custom L1
Ford Transit Custom L2
Ford Transit Custom L2 Dubbele cabine
Ford Transit Custom L2 ecoboost hybride
Ford Transit Custom L2 Sport
Ford Transit L3H2
Isuzu D-Max
Iveco Daily
Iveco Daily bakwagen met laadklep
Jeep Grand Cherokee grijs
Jeep Wrangler grijs
Land Rover Defender Grijs
Land Rover Discovery grijs
MAN E-TGE
MAN TGE
MAN TGE bakwagen met laadklep
Mercedes-Benz Citan
Mercedes-Benz Citan XL
Mercedes-Benz eVito Lang
Mercedes-Benz Sprinter bakwagen met laadklep
Mercedes-Benz Sprinter L2H1
Mercedes-Benz Sprinter L3H2
Mercedes-Benz Vito kort
Mercedes-Benz Vito L2 dubbele cabine
Mercedes-Benz Vito middel lang
Mercedes-Benz Vito XL
Mitsubishi L200
Nissan e-NV200
Nissan NV250
Nissan NV300
Nissan NV400
Opel Combo
Opel Combo L2 Edition
Opel Movano bakwagen met laadklep
Opel Movano L2H2
Opel Movano L3H2
Opel Vivaro L1H1
Opel Vivaro L2H1
Opel Vivaro L3 dubbele cabine
Opel Vivaro L3 dubbele cabine irmscher sport
Opel Vivaro L3H1
Opel Vivaro-E Edition 50 Kwh L2
Opel Vivaro-E Edition 75Kwh L2
Peugeot Boxer L1
Peugeot Boxer L2
Peugeot e-Expert Pro 50Kwh M
Peugeot e-Expert Pro 75Kwh M
Peugeot Expert Asphalt L3 dubbele cabine
Peugeot Expert compact
Peugeot Expert long L3
Peugeot Expert Premium L3 dubbele cabine
Peugeot Expert S
Peugeot Partner
Peugeot Partner long L2
Renault Kangoo
Renault Kangoo elektrisch
Renault Kangoo Maxi L2
Renault Kangoo Z.E. 2020 model
Renault Master bakwagen
Renault Master L2H2
Renault Master L3H2
Renault Trafic L1H1
Renault Trafic L2
Renault Trafic L2 dubbele cabine
Toyota PROACE city
Toyota PROACE city benzine
Toyota PROACE city long L2
Toyota PROACE compact
Toyota PROACE dubbele cabine L3
Toyota PROACE Electric Worker Extra Range 75kWh Navigator
Toyota PROACE electric Worker Standard Range 50Kwh Navigator
Toyota PROACE L2
Volkswagen 2020 Caddy
Volkswagen Amarok
Volkswagen Caddy
Volkswagen Caddy
Volkswagen Caddy Maxi L2
Volkswagen Caddy Maxi L2
Volkswagen Crafter bakwagen met laadklep
Volkswagen Crafter L3
Volkswagen E-Crafter
Volkswagen Transporter L1
Volkswagen Transporter L2
Volkswagen Transporter L2 dubbele cabine
Volkswagen Transporter L2 dubbele cabine
Volkswagen Transporter L2 Highline