• BPM belasting per 2025
  • Zero emissie zones 2025
  • Stappenplan voor kostenbesparing

Wat verandert er voor bestelwagens?

Nieuwe bestelwagens met verbrandingsmotor krijgen, vanaf levering in 2025, BPM belasting. Vanaf dat moment mogen die ook niet meer rijden in stedelijke gebieden.

Bij De bedrijfswagenadviseurs krijg je actuele informatie over wat er verandert voor bestelwagens in 2025, zodat je in 2024 de juiste keuze maken. Daarom lees je vooral welk effect het heeft op de kostprijs van jouw bestelbus voor de komende jaren. De verkeerde keuze maken kost je zomaar 10.000 euro!

Toch nog een diesel? Is benzine of hybride dan een oplossing? En wat is de totaalprijs van het rijden met een elektrische bestelwagen? En moet je daar wel of niet je eigen geld in steken?

We hebben de tips uitgeschreven voor de ondernemers die met een brandstof aangedreven bestelwagen willen blijven rijden!

Bestelwagens worden zomaar 15.000 euro duurder. De afgelopen 30 jaar dat wij actief waren in de bestelwagenbranche was er nooit sprake van BPM belasting voor ondernemers. Vanaf 1 januari 2025 wel. Dat betekent dat je uiterlijk de bestelwagen op 31-12-2024 op kenteken moet krijgen.  Bij Ford en Volkswagen is bestellen niet meer mogelijk, daar werken we al met de laatste voorraad. Vanaf de zomer zijn er nergens meer specifieke bestelwagens te bestellen, tenminste niet met de garantie voor tijdige levering. Vanaf dan is het kiezen wat er nog bij de importeur op het veld staat. Maar hoeveel is de BPM dan exact in 2025 voor bestelwagens?

Vanaf 2025 wordt deze berekend over de CO2 uitstoot, net als bij personenwagens. Dit is 66,90 euro per gram CO2. Een Opel Combo stoot 139 gram uit, wat resulteert in 9.300 euro BPM. De Renault Trafic stoot 184 gram uit, wat een bonnetje van 12.310 euro oplevert. Terwijl je bij een VW Crafter tussen de 14.000 en 24.000 euro uit zal komen! Hoe hoger of zwaarder het model hoe extremer de CO2 uitstoot.

Let wel, de BPM voor een elektrische bestelwagen is 0 euro. Daar is ook de hele milieu-zone geen probleem voor. Wil je weten of nu al elektrisch rijden slim is? Dan kan je ons altijd bellen of lees je verder over de gevolgen van elektrisch rijden. Het artikel wat je nu leest is gericht op het rijden met de diesel. Een benzine bestelwagen is überhaupt een slechte keuze, de houderschapsbelasting is vrijwel hetzelfde en bij de meeste merken is er amper aanbod. En net als hybride zijn ze voor de wet nog steeds geen zero-emissie.

De bedrijfswagenadviseurs hebben een scherpe blik op wetgeving en financiën !

Je bent altijd welkom op ons kantoor. Maak nu een afspraak en ervaar onze unieke, onafhankelijke aanpak.

Gevolgen voor de restwaardes, datum zones.

Als je denkt door het betalen van de extreme bpm belasting, de restwaarde van je bestelwagen zou verhogen dan ga je goed de mist in. Door de komst van de zero emissie zones is jouw bestelwagen straks amper nog iets waard. De export is bovendien al behoorlijk opgedroogd omdat ook in het Oostblok invoerbeperkingen zijn en in Afrika niemand zit te wachten op de complexe techniek van onze “schone” bedrijfswagens. Hou er dus rekening mee als je wil kiezen tussen kopen of leasen, dat de restwaarde nooit meer zo zal zijn als je gewend was!

Ook heeft het parlement van alle EU lidstaten al haar handtekening gezet onder een verdrag voor emissie zones per 2027 en verbod van verkoop van nieuwe voertuigen op benzine en diesel per 2035. Daarom wordt verwacht dat het nieuwe kabinet de datums in ieder geval niet zullen wijzigen, hoog uit de uitzonderingen aanvullen. Wij hebben hoe dan ook geen idee welk land in Europa nog op jouw mooie gebruikte bestelwagen zit te wachten. De zero emissie norm gaat in per 2025 en kent de volgende uitzonderingen;

  • Jouw bestelwagen met Euro 5 mag tot en met 2026 in een zero-emissiezone komen.
  • Rij je een bestelwagen van 2015 of nieuwer dan zal dit waarschijnlijk een Euro 6 zijn en ben je tot en met oudejaarsdag 2027 welkom in zero-emissiezones. 
  • Neem je een nieuwe bestelwagen in gebruik na 31 december 2024 mag je de  volgende dag niet meer in de milieu zone rijden! Dus dan heb je net een berg aan bpm belasting betaald dan mag er ook nog eens op heel veel plekken niet mee rijden.

In het Klimaatakkoord is opgenomen dat vanaf 2025 tenminste 30 Nederlandse steden een zero-emissiezone moeten hebben. Op dit moment zijn al 65 steden voornemens een milieu zone in te voeren. Dan hebben we het echt niet alleen over Amsterdam en Utrecht. Je realiseert je dan gelijk dat de invloed de kabinetsformatie hier maar beperkt invloed op heeft, het zijn de lokale overheden die bepalen, of ze mee doen en in welke mate.

Per gemeente wordt bepaald hoe groot de zone is. Dit kunnen de straten rondom de binnenstad zijn. Groen gestemde gemeenten zoals Arnhem, Nijmegen maar ook de randsteden zullen alles binnen de ring tot een milieu zone verheffen.

Vaak vertellen ondernemers sowieso niet in de binnenstad te komen. Natuurlijk kan je dan prima door dieselen. Maar vergeet niet dat wanneer een aanzienlijk deel van de overige ondernemers hun diesel inruilt dit de restwaarde van jouw diesel ook enorm onder druk zet! Dat zagen we jaren geleden ook al bij de personenwagens. Jarenlang doorrijden omdat de restwaarde slecht geworden is resulteert wellicht in hoge reparatie onderhoudskosten voor de euro5/6 techniek!

Te verwachten ontheffing milieuzones.

Voor bestel- en vrachtauto’s die niet zijn vrijgesteld komen naar alle waarschijnlijkheid de volgende ontheffingen:

  • Dagontheffingen (gelimiteerd)
  • Ontheffing voor particulier bezit van bestel- en vrachtauto’s
  • Ontheffing voor een bestelauto of vrachtauto die vanwege een handicap is aangepast
  • Ontheffing wegens lange levertijden elektrische bestelwagen
  • Ontheffing op basis van bijzondere financiële omstandigheden

Als er ergens verruiming ligt, door ons nieuwe kabinet, dan zijn het de ontheffingen. Wij verwachten ze voor marktkooplui die amper meters rijden in het centrum,

Stappenplan i.v.m. BPM en milieu zones

Begon het bij jou ook met nadenken, de accountant eens bellen en het met je collega ondernemers bespreken? Dan is het nu tijd om tot een plan te komen, waar je een beslissing op kan maken. Zonder loze woorden en oude overtuigingen. Maar met een logisch stappenplan, gebaseerd op feiten en getallen!

Stap 1: Is het rijden met een elektrische bestelwagen haalbaar, qua laadvermogen, rijbereik en kosten.

Stap 2: Indien je (nog) niet overstappen wil naar het rijden op stroom, beoordeel dan of je huidige bestelwagen het lang genoeg gaat volhouden.

Stap 3: Als je vervanging nodig hebt ga je berekenen of je beter kan kopen of leasen en of je dat doet met een gebruikte  of nieuwe bus. Als eerste kies je overigens de brandstofsoort.

Stap 1 en 2 kan je vandaag nog helder krijgen, stap 3 heeft wat meer tijd nodig, er van uitgaande dat je graag weet wat de totale kosten over de gehele looptijd zijn. Dat nemen wij als uitgangspunt, anders was je geen bedrijf maar een stichting zonder winstoogmerk begonnen toch?

 

 

Contact ons voor een stappenplan

Wij zien de uitgekookte ondernemers kiezen voor operationeel lease! Bij operationeel lease breng je de bestelwagen aan het einde van de lease periode terug. Spreek daarom een periode af die niet heel veel later dan 1-1-2028 is.

Leasemaatschappijen varen tot nu toe nog blind op de actuele restwaardes, omdat dit voor hun meetbaar is zien ze het als de waarheid. Is de bestelwagens straks fors minder waard dan is dit niet het risico van jou als ondernemer. Wij schatten in dat restwaardes richting 2028 ongeveer 4.000 tot 8.000 euro minder zullen zijn.

Het was al een slimme keuze te gaan leasen, omdat je dan gebruik maakt van de inkoopkracht van de leasemaatschappij voor 50.000 tot 100.000 voertuigen voor de verzekering en de onderhoudskosten. Die besparing is veel groter dan de winstopslag van de leasemaatschappij. Dit is al jarenlang de reden voor de grote multinationals om te kiezen voor operationeel lease. Tel daar nu het restwaarde verlies bij op en dan is het een eenvoudige rekensom.

Kopen of leasen?

Hier wordt het leuk! Althans voor ons als bedrijfswagenadviseurs om jou te gaan helpen. Om samen het aankoopmoment te bepalen, of nieuw of gebruik handiger is en of kopen sowieso wel de meest slimme vorm is gezien de ontwikkelingen.

Je hebt al kunnen lezen dat je na 1 januari 2025 amper nog ergens binnenkomt. Dus wil je iets bestellen wat voor die tijd geleverd is. Wij houden er rekening met dat er voor sommige modellen een lange levertijd is. Bovendien zien wij het volgende;

Als je in 2024 nog even snel een bedrijfswagen in gebruik neemt kan je er nog ruim 3 jaar mee rijden. De restwaarde gaat ook voor die bestelwagen onderuit. Als je nu al een wagen in gebruik neemt kan je er tenminste nog optimaal van genieten en de afschrijving spreiden. Je bespaart hiermee ieder jaar rond de 1.750 euro voor een bestelwagen als een Renault Trafic.

Ook zien we de meeste merken de prijzen verhogen en de korting verlagen. Een logische werking onder de druk van de markt die straks in 2024 waar vraag en aanbod niet op een lijn zullen liggen.

BPM vrij, maar beperkte houdbaarheid

Misschien lees je dit artikel als het te laat is, dan zit er niets anders op dan te kiezen voor een elektrische bestelwagen of een gebruikte diesel te kopen met de Euro6 normering.

Je kan dan beperkt rijden. Omdat eind 2027 de steden dichtgaan voor diesel. Je betaalt geen bpm belasting zolang hij maar van voor 2025 is. Controleer hier de uiterste datum toegang zones voor jouw kenteken.

Wel is het zo dat door de forse druk van de laatste jaren, om de CO2 uitstoot al te knijpen, fabrikanten moeite hebben om de techniek betrouwbaar te produceren. Of het nu om een Fiat, Mercedes-Benz of Volkswagen gaat, is het de verwachting dat je reparatiekosten aan het motorinspuitsysteem of complexe uitlaatgas systeem gaat zorgen voor zo maar eens een werkplaatsnota rondom 3.000 euro.

Samengevat, wij zouden het wel weten, maar hebben natuurlijk ook geen glazen bol op ons kantoor staan. Wel is het zo dat we met 30 jaar ervaring op zak en hele goede contacten binnen de stadsdistributie het bovenstaande vrij nauwkeurig kunnen voorspellen.

Wanneer is het beste moment om een bestelbus aan te schaffen om extreme kosten in 2025 te voorkomen?

Overweeg om zo snel als mogelijk een beslissing te nemen, vooral als u overweegt een diesel- bestelwagen aan te schaffen. Immers moet hij in 2024 op kenteken komen! De landelijke voorraad raakt vroegtijdig op. Import van jong gebruikte bestelwagens zijn een relatief duur alternatief door het ontbreken van een goede garantie. Of maak nu al de overstap naar elektrische bestelwagens.

Hoe beïnvloedt de invoering van nieuwe regelgeving in 2025 de kostprijs van een bestelbus?

De invoering van strengere emissienormen en belastingwijzigingen heeft een enorme invloed op zowel de aanschafprijs als de reparatiegevoeligheid van bestelbussen. Elektrische bestelwagens kunnen hierdoor op de lange termijn financieel voordeliger uitkomen vanwege lagere operationele kosten, BPM-vrijstelling en onbeperkte toegang tot stedelijke gebieden.

Wat zijn Zero Emissie Zones en hoe beïnvloeden ze bestelwagens in 2025?

Zero Emissie Zones (ZEZ) zijn stedelijke gebieden waar alleen voertuigen zonder uitstoot mogen komen. Vanaf 2025 zullen meer steden deze ZEZ invoeren, Hybride, benzine en diesel zijn dan in de stadscentra niet toegestaan. Soms in alleen het centrum, soms binnen de stedelijke ring. Elektrische bestelwagens zijn hierin een uitkomst omdat ze toegang blijven houden tot deze zones.

Hoe beïnvloedt de BPM-belasting in 2025 het leasen van bestelwagens?

Vanaf 2025 vervalt de BPM vrijstelling voor diesel, benzine en hybride. Daardoor wordt het leasen van een elektrische bestelwagen minstens zo aantrekkelijk. Nieuwe modellen maken het complexer om te vergelijken. Kies daarom voor onafhankelijk advies.

wij leveren alle merken

mercedes-benz-e-citan-leasen
iveco-daily-bakwagen-met-laadklep
volkswagen-ransporter-voorraad
man-tge-bakwagen-lease
ford-transit-custom-dubbelcabine
fiat-logo
toyota-proace-electric-verschillen
opel bedrijfswagen leasen
peugeot-bedrijfswagen-logo
renault-bedrijfswagen-leasen-logo
nissan-nv300-leasen
citroen-jumpy-leasen-met-onderhoud
Isuzu

wij vragen de verschillende offertes op bij deze maatschappijen

Zo kunnen wij aan jou de BESTE DEAL GARANTIE aanbieden voor operationele leasing

athlon-logo
Alphabet-Logo
lease-plan-logo
ALD logo
arval-logo
Logo Beequip
XL lease logo
vwpfs logo
Alphera
Mobilize
23 augustus 2023

Prijsverschil diesel en energie

Ga ik met een elektrische bedrijfswagen besparen? Wat is verschil in kosten tussen diesel en energie? Een glasheldere rekensom is niet te...

21 mei 2023

Verbruik en range Volkswagen ID. Buzz in de praktijk

Werkelijke range Volkswagen ID. Buzz Onze ID.Buzz range in de praktijk Met veel plezier rijden wij nu enkele tijd in de nieuwe Volkswagen...

24 maart 2023

Elektrische bestelwagen kopen of leasen

Elektrische bestelwagen kopen of leasen? Rekenvoorbeelden van een Peugeot e-Expert 2023 We hebben recent geschreven over de netto impact van...

Review 1
Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe bedrijfswagen, kwam ik in gesprek met Debedrijfswagenadviseurs.nl. Na de eerste afspraak meteen al een goed gevoel bij dit bedrijf. Zij hebben mij goed geholpen bij de aanschaf van mijn nieuwe Ford Transit. Al het contact verliep snel en soepel. Echt een bedrijf wat service, vakkennis en klanttevredenheid hoog in het vaandel heeft staan.
Gerwin Troost – GT interieurbouw
Review 2
Alle twijfel weggenomen welke elektrische bus we moesten kiezen. Advies over leasevorm, subsidie én het accupakket is goed uitgedacht door de mannen van De bedrijfswagenadviseurs!
Peter Gerards – AB dienstverlening
Review 3
Waar vindt je de laagste prijs én de meest uitgebreide service? Michel en zijn team maakte het waar door alle details uit handen te nemen. Best een uitdaging voor vervoer van onze chocolade artikelen. Een aanrader, zeker voor vervanging van een wagenpark.
Voor Jou! chocolade – Willy Wildenborg
Review 4
Wat een fijn professioneel bedrijf. Van a tot z alles goed geregeld. Eerlijk en goed advies. Ze zijn altijd bereikbaar en luisteren goed naar je wensen. Michel bedankt, mijn auto is helemaal zoals ik had gehoopt met de verlaging en zwarte 18"velgen!
Paul Hilgeman – Timmer- en montagebedrijf Hilgeman