Elektrische Citan op komst.
Nieuwe elektrische kleine bestelwagen van de toekomst.
Veel van onze klanten kijken er al naar uit, de nieuwe Mercedes-Benz Citan electric. In 2021 wordt de nieuwe Citan leverbaar. Maar nog niet met de batterij aangedreven motor!
Door plotselinge ernstige tekorten aan elektro chips zien we dat ook het opstarten van de eCitan uitgesteld wordt. Er zitten zoveel componenten in deze auto dat ze hem simpelweg nog niet kunnen gaan produceren. Wij richten ons op de 2e helft van 2022.
In het najaar van 2021 zijn de prijzen bekend geworden van de benzine en diesels. In Januari 2022 zullen we de eerste op straat kunnen tegen komen. Wil je straks toch een eCitan leasen maar zoek je nu al een oplossing? Contact ons dan voor het leasen van een voorlopige besteller als diesel. We wisselen hem om zodra de eCitan er is.

Waarom we uitkijken naar de nieuwe eCitan?
Omdat deze wel elektrisch leverbaar wordt!
Natuurlijk is die andere bestelwagen van dat andere Duitse merk nog veel populairder. Maar die komt voorlopig helemaal niet met een elektrisch aangedreven motor. Van de eCitan verwachten we op gebied van lage kosten een unieke auto!
Daarnaast zal hij nog heerlijk rijden ook.

Hoe ver kom je met elektrische E-Citan?
Actieradius E-Citan
Als de batterij-aangedreven Citan later in 2022 op de markt komt zal deze in twee carrosserievarianten te leasen zijn. Ten opzichte van de diesel is er gelukkig geen verschil qua laadruimte en het gewicht dat je laden mag.
Het meest belangrijke is nog steeds de actieradius. Die zal volgens de WLTP test 285 kilometer zijn. Natuurlijk zijn de omstandigheden in de praktijk minder gunstig. Toch kennen we Mercedes-Benz als een producent die een eerlijke opgave nastreeft. Reken voorlopig met 250 kilometer in de stad, 200km op de snelweg en tel er op er bij een hele koude dag nog eens 40 kilometer vanaf. En je wilt de accu nooit helemaal leeg rijden. Het is best lastig duwen met die automatische transmissie. Dan zou je tussen de 130 en 200 kilometer moeten kunnen sturen zonder hem bij te laden. Rij je straks de eCitan me teen trekhaak hou dan rekening met een hoger energie verbruik.
Met 75 kW (102) zal de eCitan lekker vlot van zijn plek komen. Het koppel is 245 Nm. Hiermee hebben ze zeker niet gekozen voor maximaal vermogen. Het is vergelijkbaar met de meest verkochte diesel van de afgelopen 20 jaar. De Volkswagen Caddy TDI. En daarin werd iedereen blij, bij het op groen springen van het stoplicht! Het 44 kWh accupakket is net iets minder dan de 50 kWh die de concurrentie van PSA zal krijgen. Het verbruik van de stroom zal in de praktijk moeten uitwijzen of er een verschil zit in actieradius. Wij denken dat het verwaarloosbaar is.

Laagste kostprijs denkbaar
De grootste autokosten nu reduceerbaar?
Een elektrische auto hoeft amper stroomkosten met zich mee te brengen. Zakelijk kost 1 kW minder dan 10 cent, heb je zonnepanelen dan zijn de energiekosten te verwaarlozen. Anders dan bij een diesel! Ook de wegenbelasting is voorlopig niet aan de orde.
De grootste kostenpost was nog altijd de afschrijving. Niet omdat de restwaarde zo laag is maar de investering zo hoog. Nu er ook een compacte bestelwagen komt met elektromotor zal de investering fors lager zijn. Reken dan nog eens met diverse subsidie mogelijkheden en kom er achter dat hij wel eens voordeliger dan een diesel kan zijn!

MB Citan-e leasen?
Operationele lease voor Citan geeft laagste kosten
Klanten die een elektrische Citan gaan leasen zullen hun maandlasten fors zien dalen. Zodra wij de prijzen van de importeur hebben ontvangen kunnen we er een offerte maken. Neem gerust vast contact op. Dan vertellen we al vast meer over elektrische bestelwagens en het leasen hiervan.

Het opladen van de eCitan doe je met 11 of optioneel 22 kW. Ga je thuis laden via een stopcontact zal het met 3,7 kW gebeuren. Dan ben je van leeg naar vol 11 uur aan het laden. Hij mag ook aan de snellader, Mercedes-Benz heeft van Renault begrepen dat de E-Citan een laadsnelheid van maximaal 75 kW krijgt. Zo kan je het hele accupakket in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80 procent opladen.
Mercedes gaat voor een eigen gezicht. De Citan heeft niet de koplampen uit de Kangoo en een unieke voorbumper en motorkap geven een eigen karakter. Zelfs de voorschermen zijn anders. Vanaf de voorruit is de Citan dus echt een ‘Mercedes’ om te zien. Led koplamp techniek is als extra te bestellen.
Stap je in de nieuwe Citan heb je steeds meer het idee dat je een Vito bent gaan leasen. Het stuurwiel, de ventilatieroosters zullen nadrukkelijk het design van een “Benz” krijgen. Geef je een paar tientjes meer uit aan de leaseprijs dan bestellen we het luxe Mercedes’ MBUX-infotainmentsysteem, dat we herkennen uit de personenwagen lijn.
Mercedes-Benz Citan of Renault Kangoo leasen?