Meubelbak met laadklep kopen of leasen

1 december 2020


Bij ons bestel je de juist combinatie.

We worden wekelijks gebeld met de vraag welke mogelijkheden er zijn om toch zo veel mogelijk laadvermogen te krijgen bij een chassis-cabine met meubelbak. Zeker als er een laadklep achter moet zitten is het goed opletten. Maar er zijn zeker mogelijkheden. Lees hier waar je in ieder geval op moet letten. Bel ons gerust om de keuze te maken. En als je wilt nemen we de opdracht aan om zowel de auto als de ombouw te gaan leveren.

Dan is dit de beste keuze.

Links en rechts een extra wiel op de achteras, oftewel dubbel-lucht, zorgt voor het juiste draagvermogen. Vergeet het om met 1.300 kg of meer aan lading met een enkel-lucht versie te gaan rijden. Het schommelt heen en weer en je bent fors in overtreding.

Feitelijk is er maar één optie, een C-rijbewijs halen. Oftewel de combinatie als vrachtwagen te laten keuren. Je hebt dan afhankelijk van het merk een combinatie die totaal geen 3.500 kg maar 4.500 kg of meer mag wegen. Dit betekend wel dat je snelheid begrensd is zoals een vrachtwagen, je tachograafplicht hebt en de berijder dus aan de rijtijden wetgeving moet houden. Maar hoe erg is dit? Je bespaart 25% brandstof om geen 120 km/h meer te rijden. Rusten doet de bestuurder toch wel in zijn pauze. Rij je met 2 personen op de wagen is dit sowieso geen issue. Een vrachtwagen rijbewijs haal je vanaf 1.030 euro. Ongeveer de helft van de bekeuring voor overbelading.

3.500 kg totaal gewicht op kenteken.

De auto is identiek aan die van hierboven. Alleen op het kenteken staat 3.500 kg aan totaal toegestaan gewicht. De auto zelf zal rond de 2.100 kg wegen, de opbouw, uitgaande van de light constructie in aluminium 550 kg en de laadklep is 200 kg zwaarder dan achterdeuren. Samen weg je dan zonder lading al 2.850 kg. Er is dus nog 650 kg over voor de lading. Maar technisch gezien kan je gewoon 1.650 kg laden zonder problemen.

In de praktijk zien we dat je richting de 10% mag overschrijden voor het een economisch delict is. Dat is dus 350 kg. Dus een keertje 1.000 kg vervoeren zou een te nemen risico zijn. Ga je regelmatig 1.000 kg en meer laden ben je in overtreding. Met kans op een bekeuring van 2.000 euro of meer en mogelijke aansprakelijkheid bij een ongeval.

Toch is het de enige optie als je dik 1.300 kg of meer laden wilt. Blijf je rond de 1.100 kg dan zijn er andere mogelijkheden om te overwegen.

De meubelbak met of zonder klep uitrusten?

Laten we als voorbeeld een Renault Master nemen, de versie met achterwielaandrijving maar wel met enkel-lucht. Die weegt al 125 kg minder dan de dubbel-lucht versie. Je kan dus in plaats van 650 kg al 775 kg gaan laden. Wil je een laadklep dan zouden we een extra veerblad bestellen. Het doet niets op het kenteken maar technisch gezien kan je dan 1.000 kg gaan laden. Als je de laadklep achterwege kan laten zal je 200 kg aan gewicht besparen. Dus achterwielaandrijving met een opbouw zonder laadklep weegt totaal ongeveer 2.300 kg. Wel enigszins afhankelijk van het merk en welke opties je er op besteld. Een dakspoiler, 3 set bindrails, isolerende wanden en zelfs een navigatiesysteem brengen allemaal hun kilo’s met zich mee.

Leaseprijzen alle merken

Wanneer zou je deze moeten kopen (of leasen)?

Omdat een voorwielaandrijver, zoals bijvoorbeeld de Fiat Ducato, nog eens 125 kg minder weegt dan een achterwiel aangedreven bakwagen heb je weer extra laadvermogen. Je kan die technisch ook weer opkrikken met een veerblad er bij. De Ducato zelf weegt ongeveer 1750 kg en de laadbak 450 kg. De combinatie weegt dus rond de 2.200 kg en je houdt dan 1.350 kg over voor de lading. In theorie win je met het extra veerblad nog eens 350 kg technisch laadvermogen. Realiseer je wel dat er inmiddels heel veel druk op de achteras komt te staan, dat gaat prima, maar er is in verhouding heel weinig druk op de vooras. Dit kan een vervelend rijgedrag veroorzaken omdat de aandrijving juist daar zit! Vervoer je meer volume dan gewicht? Dan is dit sowieso de beste oplossing. Let op, genoemde gewichten zijn voor een opbouw van aluminium, speciaal gebouwd om gewicht te besparen.

Wij zouden bij het vervoeren van het maximale gewicht de opbouw niet veel langer te maken dan 430 cm en deze niet uit rusten met een laadklep. Een 370 opbouw met klep zou wel kunnen. Maar die klep weegt 200 kg meer dan achterdeuren, dus hou je geen 1.350 maar rond de 1.050 kg over voor belading! Bovendien drukt de klep volledig op de achteras. Opletten dus, helemaal wanneer er ook een aanhanger achter komt.

Of je het wel of niet moet doen hangt af van verschillende factoren.

  • Kan je de hoogte beperkt houden?
  • Lukt het om de lading goed over de lengte te verdelen?
  • Is de bestuurder bereid om rustig te rijden bij belading.
  • Accepteer je dat bij oneffenheden de combinatie wat schommelt?
  • Is de maximale belading niet iedere dag relevant?

De meeste merken leveren tegenwoordig voorwielaandrijving. Fiat, Ford, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Renault en Volkswagen zijn de meest gangbare merken. Alleen omdat ieder merk zijn eigen lengtes van het chassis heeft moeten we er altijd een paar laten vervallen als de afmetingen van de opbouw maatgevend zijn.

Soms de ultieme oplossing.

We zien het bij de Jumbo, AH en Coolblue. Die bestellen een voorwielaandrijving en laten de opbouw over de wielkasten heen bouwen! Een bouwwijze die wat meer geld kost en concessies vraagt omdat er geen vlakke laadvloer door de aanwezigheid van de wielkasten. Maar niet te voorkomen bij grote bedrijven. Als daar een controle is bij de uitrit van het bedrijf is het per auto dik 2.000 afrekenen. Zoveel marge zit er ook weer niet op een koelkast denken wij.

Door de opbouw zo extreem laag te maken is het vaak helemaal geen probleem om geen laadklep te hebben, de instap is prima te doen. Sterker nog een achterdeur heb je in 10 seconden open terwijl je met een klep laten zakken en sluiten toch echt even bezig bent. Eventueel is een oprijplaat een oplossing voor karren die qua gewicht omhoog te drukken zijn.

Wat we deze bedrijven ook zien doen is de afmeting van de opbouw zo beperkt als mogelijk te maken. Natuurlijk kunnen we het laten bouwen in een 450 cm versie. Maar als je een opbouw van 350 cm neemt weegt die natuurlijk een stuk minder.

Neem met ons contact op als je meer wilt weten over deze opbouw, we noemen het een plancher-cabine. Het onderstel is leverbaar door Fiat, Ford, Opel, Peugeot, Renault en tegenwoordig ook bij Volkswagen.

Het zal ons een zorg zijn!

Met ruim 25 ervaring in de bedrijfswagen en carrosseriewereld kan je bij ons terecht als je de gehele combinatie bij één bedrijf wilt bestellen.

  • Wij zijn merk onafhankelijk, we zijn objectief en proberen te niet te verkopen wat ons “op de tenen” staat.
  • Voor Alphabet, Athlon, Arval, LeasePlan, VWbank, Bequip zijn wij officieel partner. We weten voor operationele lease precies hoe we aan de meest scherpe leaseprijs kunnen komen.
  • Financieel lease organiseren we via de importeurs of gespecialiseerde banken.
  • Inkoopconditie van het chassis doen we op basis van grootschalige inkoop en hoge korting van de importeurs.
  • Ons winstmodel zit bij de leasemaatschappij en bij de inkoop kunnen we altijd wat verdienen. Ons advies is daarom dus gratis!
  • Wij leven van tevreden klanten, daar zal jouw opdracht ons een zorg zijn!
leaseprijzen alle merken

De meest slimme constructie

De vermelde gewichten van 750 kg voor de opbouw inclusief laadklep zijn op basis van een speciale aluminium constructie. Op alle punten wordt gewicht bespaard, zonder te kort te doen aan de levensduur. De investering is 1.600 euro hoger dan een standaard laadbak.

meubelbak leasen met laadklep