Wij doen de hele dag niet anders. Van alle bestelwagens een top 5 maken voor onze klanten die een bedrijfswagen leasen. Zo helpen we ondernemers de beste keuze te maken.
Omdat voor iedere ondernemer zijn top 5 uniek is kan je feitelijk niet één lijstje met de beste bestelwagens publiceren. Toch hebben we het gedaan, de beste bestelwagens van 2023. Maar let op, misschien is de bestelwagen op plek 5 of zelfs buiten de ranking wel jouw beste compacte bestelauto. Uiteindelijk moet jij er mee gaan werken.
6. Ford Transit Connect
Techniek. Ford heeft met zijn Connect een besteller die het de winnaar heel erg lastig maakt. Er is alleen een probleem, binnenkort is hij niet meer te bestellen. Daarom valt hij net buiten onze top 5. Zoek je een gebruikte betrouwbare besteller die comfortabel zit en rijdt? Dan zouden wij op zoek gaan naar een jonge Transit Connect!
Voor het trekgewicht van 1.500 kg kijk je naar de 120 pk versie. Het laadvermogen in de auto is uitstekend en zelfs te verhogen tot 910 kg. De laadruimte is bij de lange versie op de bodem gemeten ook exact 225 cm, alleen omdat de bestuurder veel meer beenruimte krijgt door het bolle tussenschot verlies je op hoogte wel wat meer effectieve laadruimte.
Comfort. De top 5 beste bestelwagens in de compacte klasse zitten best dicht bij elkaar op gebied van comfort. Ook de Connect net buiten de top 5 zou er qua comfort nog prima tussen passen. Het verschil naar de Opel en Renault is niet heel groot.
Kijk je naar de kwaliteit van de stoelen, de bediening van het dashboard en het het lage geluidsniveau van de motoren zijn de verschillen met de Caddy amper merkbaar. De Connect heeft door zijn perfecte onderstel een sublieme wegligging, die ook over oneffenheden in het wegdek zeer stil blijft.
5. Renault Express
Techniek. Renault heeft vanaf september 2021 een volledig vernieuwde bestelwagen leverbaar! De Renault Express. Niet te verwarren met de Renault Kangoo. Als we luisteren naar de wensen van al onze klanten kunnen we niet anders dan deze op de eerste plaats zetten. De langste, met een sterk voorkomen en laagste kosten per maand! Omdat we zelf super kritisch zijn zetten we hem op de 5e plaats. Het gat naar de top 3 is wel ongekend klein anno 2023.
Laten we helder zijn, de lengte doet er echt wel toe. Hoe vaak zien we geen compact bestelwagen rijden met de achterdeuren open. De Renault Express heeft een laadvloer die 191 cm lang is. Terwijl alle concurrenten niet verder komen dan 175 cm. Daar dien je dat gelijk de lange versie te bestellen. We verwachten dat de meeste klanten de zuinige 1.5 turbo diesel zullen leasen, deze heeft een zes versnellingsbak die hem stil maakt op de snelweg. Het koppel van 220 Nm. is ruim voldoende om in de stad vlot op te trekken. Wil je op de snelweg meer trekkracht of trek je geregeld een aanhanger kies dan wel de 95 pk! Overigens hebben alle versie van de Express een toegestaan trekgewicht tot 1.200kg.
Comfort. De Express heeft het interieur met de grootste opbergruimte (48 l) rondom de chauffeur en de bijrijder in de compacte klasse. De stoelen zitten prima. Wel weten we dat die van de nieuwe Renault Kangoo, de luxere versie van de Express, nog iets beter zullen zitten. Het comfort van de Express zit hem in een overzichtelijk dashboard, de ruime opzet hiervan en duidelijke weergave van alle bedieningsknoppen. Hiermee stuur je iedere medewerker op pad zonder enige uitleg over wat dan ook.
De Renault Express is de meest voordelige bestelwagen om te leasen. Voor minder dan 300 euro per maand kan je hem bij ons bestellen. Alleen de brandstofkosten zijn voor jou. We zouden de aanbiedingen van de Generique uitvoering links laten liggen en voor de Comfort gaan. Dan krijg je namelijk ook een airconditioning, niet geheel onbelangrijk. Maar ook gelijk parkeersensoren, cruise control en is de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar. Welke wij zouden bestellen? De 1.5d 75pk, zilver grijs van kleur met een paar indrukwekkende velgen in de kleur zwart. Nog steeds de meest voordelige uit het segment maar wel een bestelwagen om trots mee “voor te komen rijden” bij de klanten en de meest lange laadruimte om materiaal mee te vervoeren.
4. Berlingo / Combo / Partner / Proace city / Fiat Doblo
Techniek. Het vijftal van Citroën, Fiat, Opel, Peugeot en Toyota is bijna gelijk aan elkaar. Toch vanaf de voorkant gezien zijn het echt verschillende designs. Er zijn 6 verschillende trekgewichten te bestellen, die af hangt van de gekozen motor, versnellingsbak en wielbasis.
Rij je met aanhangers van 1.500 kg bestel dan gelijk de 130 pk versie. Maar let op in de lange versie is het trekgewicht nooit meer dan 1.200 kg bij dit model. Wel kan dit viertal 1.000 kg in de laadruimte vervoeren als je de juiste versie besteld. De laadruimte is 181 cm voor de korte versie en 216 cm voor de lange. Wel zijn ze smaller dan de Kangoo. In de lange wielbasis is het net niet de grootste op de markt. De automaat is een 8-traps versie die zo vloeiend schakelt dat je het niet eens merkt.
In 2021 werd deze versie volledig elektrisch leverbaar, dat zou hem qua techniek en mogelijkheden voor de toekomst bij steeds meer ondernemers boven aan het lijstje zetten.
Comfort. De Fransen merken buiten de top 3 als het om comfort gaat dat kan natuurlijk niet. En het hoeft ook niet want ze doen amper onder voor de beste in deze klasse. Wil je geen Franse auto, kies dan de Opel of Toyota. Al rollen ze allemaal uit dezelfde fabriek.
Dit vijftal heeft samen een fantastische bestelwagen gemaakt. Door de samenwerking weten ze de kosten te drukken, je krijgt veel auto voor je geld. De Combo en zijn collega’s hebben een lekker fris en modern interieur. Praktische materialen die je makkelijk schoon kan houden. Op gebied van veiligheidssystemen kan je van alles bestellen. Tot aan 20 rij hulp assistenten zijn er aan te vinken op de offerte. Het enige waar je een aan moet wennen is het kleine stuur. Berijders met lange benen zullen hier het meest profijt van hebben want het geeft juist extra bewegingsruimte. Opel monteert een gebruikelijke afmeting voor het stuurwiel.
3. Mercedes-Benz Citan
Techniek. Best bijzonder, een Mercedes-Benz die niet op “pole position” staat op gebied van techniek. Zouden we een prijs uitreiken voor het meest indrukwekkende interieur ging de Citan ongetwijfeld er met de grootste beker er van door. De Citan heeft ook de 1,5 liter dieselmotor net als de Kangoo en de Express in deze test. Deze dieselmotor presteert in de Citan ook goed. Het laadvermogen blijft steken op 520 kg. Mercedes-Benz heeft wel een eigen onderstel bij de Citan. Hij rijdt formidabel goed, iets strakker dan de Franse Kangoo en door iets meer geluidsisolatie blijft het in de auto erg stil.
De meeste Citan’s leasen wij aan koeriersdiensten. Bij extreem hoge kilometrages is het een besteller met lage kosten. De betrouwbaarheid en service van de dealers behoort tot het beste wat je kunt krijgen.
Comfort. Eerlijk is eerlijk, de Kangoo van Renault lijkt een net iets comfortabeler onderstel te hebben gekregen. Hou je van een strak sturende bestelwagen zou je misschien voor de Citan kiezen. Toch reden we met de Kangoo echt heel hard over rotondes met verhogingen en deed juist de demping extreem goed zijn werk. Mogelijk zit het verschil hem met name in de beladen toestand. Meer lading maakt de Citan net iets fijner?
2. Renault Kangoo
Techniek. De Renault Kangoo is weer helemaal bij de tijd. Eindelijk is er ook een technisch mooi “schakelende” automaat leverbaar. Omdat de carrosserie net even wat breder en hoger is dan de rest oogt hij niet alleen wat breder maar is hij dat ook. Dat maakt hem het meest geschikt wanneer je er links en rechts een kastenwand in plaatsen gaat of de auto gaat uitrusten met een dubbele bodem. De laadlengte is 180cm, net 5 centimeter langer dan de andere Franse autobouwer. Trekgewichten zijn altijd 1.500kg en dat zien we ook wel eens anders!
Comfort. Eindelijk weer eens een nieuwe Kangoo en wat lijkt hij op de Caddy. Een echte VW rijder zal er niet naar om kijken, maar pak een Kangoo in de goede kleur met een paar fraaie wielen en met de bumpers in kleur gespoten dan is hij minstens zo fraai!
De Caddy wint op het design van het dashboard maar zelfs met de ergo stoelen in de Caddy denken we dat op een lange rit de Kangoo net zo goed zit. Het nemen van drempels en andere oneffenheden doet hij echt zeer soepel. Maar zonder een moment slap over te gaan hellen. We denken dat een test rondje Zandvoort wij in de Kangoo zouden stappen! Kies je voor de laagste prijs, meeste ruimte en representatief voorkomen, dan is de Kangoo wellicht jouw bestelwagen.
1. Volkswagen Caddy
Techniek. De Volkswagen Caddy voldoet vrijwel altijd aan alle technische wensen voor een compacte bestelwagen. Daarom staat hij bovenaan bij de top 5 compacte bestelwagens 2023. Bovendien zijn de technische hoogstandjes van de veiligheidssystemen ongekend, ook al zijn ze niet allemaal standaard.
Met name het trekgewicht van 1.500 kg van de 102 pk motor maken hem populair in dit segment. Maar niet iedereen gaat een aanhanger trekken. Het laadvermogen in de auto is te selecteren tot 771 kg. De laadruimte van 215 cm van de Caddy maxi is vergelijkbaar met de concurrentie in deze klasse. Verkrijgbaar met een 7-traps DSG automaat, 4-wielaandrijving. De standaard 75 pk diesel heeft al 225 Nm trekkracht. Dit is de versie die wij het meest leasen van de Caddy. Alleen bij veel snelweg kilometers of wekelijks gebruik van een aanhanger adviseren wij de 102 pk motor.
Comfort. Dat het tijd werd dat de nieuwe Caddy ging komen was zeker, maar nu hij eindelijk leverbaar is mag hij weer boven aan de lijst staan. We mochten van importeur Pon al voor de introductie er even in rijden. Met name de nieuw vormgegeven stoelen en het design van het dashboard maakte veel indruk.
Want bij de nieuwe Caddy klopt alles, sommigen vinden het interieur maar saai waar anderen het zien als modern design. Kijk eens naar de versie met het digitale dashboard! Super strak vormgegeven en hele subtiele details. Hoe rijker je hem uitrust hoe fijner het wordt in de Caddy. Wij ondersteunen leasemaatschappijen bij het bepalen van de restwaarde. Zodat je bij een “dikke” Caddy toch nog een aantrekkelijk leasetarief zal krijgen. Kom gerust bij ons proefrijden, als je wilt zetten we er een ander model uit de top 5 naast zodat je het verschil zelf kan vergelijken.
Welke bestelwagen we voor jouw bedrijf adviseren?
Bel even en Koen of Michel weten het direct te vertellen (tot 21:00uur beschikbaar)
Het leasen van een compacte bestelwagen, voordeliger dan je denkt
Voor minder dan 300 euro per maand en zelf alleen de brandstof betalen? Inderdaad!
Reken voor een auto in eigen beheer 30 euro voor de wegenbelasting en 100 euro voor verzekering. Reserveer iedere maand 70 euro voor de garage en 130 euro voor de afschrijving. Dan kom je al boven de 300 euro uit.
Bij operationele lease is het gehele maandbedrag fiscaal aftrekbaar van de winst! Meer weten over het leasen van je nieuwe bestelwagen?
Over een week of 2 al rijden?
We weten heel veel bedrijfswagens te vinden die direct leverbaar zijn! Stuur je wensen en we laten het direct even weten. Vermeld je of je wilt kopen, financieren of leasen? Dan weten we welke rekensom er bij gestuurd kan worden.
De top 5 prijzen zit zo dicht bij elkaar
Dat we ze hier niet op gaan beoordelen. Al was het maar omdat we niet over jouw budget gaan. Het is duidelijk dat wanneer je kopen gaat de Volkswagen Caddy de duurste is en ze je ook nog eens de minste korting geven. Aan de andere kant zal je na een paar jaar rijden de hoogste inruilprijs krijgen. Leaseprijzen zeggen veel meer over de totale kosten van het eigenaarschap. En juist daar uit blijkt dat het verdraaid dicht bij elkaar zit.

Nieuwsgierig naar de verschillende leaseprijzen van een specifieke auto?
Als je wilt kijken we of er iets op voorraad is van het gekozen model. Dan rekenen we bij alle leasemaatschappijen de prijzen uit.
Zo weet je direct wat de meest gunstige leaseprijs is voor een auto uit voorraad!