VW ID. Buzz technische gegevens

Voordat je een nieuwe Volkswagen ID. Buzz cargo gaat bestellen is het goed om stil te staan bij de VW ID. Buzz technische gegevens. Deze hyper moderne bedrijfswagen heeft een aantal aandachtspunten.

We delen hier onze tips, opgedaan in de praktijk, die je niet allemaal uit de brochure haalt. We zagen de ID. Buzz al bij de preview van VW en hebben voor eigen gebruik een ID. Buzz besteld. Onze ervaringen bespreken we met je als we de offerte mogen maken. Dat is online zaken doen op een professionele en prettige wijze.

Volkswagen ID. Buzz technische gegevens

  • Hoe lang is de actieradius, mogelijkheden van opladen
  • Wielbasis, afmetingen, draaicirkel en achterwielaandrijving
  • Laadvermogen en trekgewicht

Vraag over de ID. Buzz cargo?

We zijn zelf ook ondernemer en dus telefonisch bereikbaar tot 21:00uur

Technische voordelen volgens VW van de ID. Buzz

We zoomen graag in op de eerste 5 punten, omdat die echt onderscheidend zijn.

  • Ruim 413 km actieradius
  • Accu in circa 30 minuten van 5% naar 80% opgeladen
  • Bi-directional laden
  • Achterwielaandrijving voor comfort
  • Wendbaar door een kleine draaicirkel van 11,09 m
  • Accupakket met een capaciteit van 77 kWh
  • 10″ of 12″ multimediasysteem, tot 7 USB-poorten
  • Trekgewicht van 1.000 kg
Volkswagen ID. Buzz range

We beginnen met de actieradius en de accu. Want dit is de eerste bestelwagen die volledig ontworpen is voor zijn accu aandrijving. Hier ligt het accupakket precies waar je het hebben wilt en tref je geen dichtgeplakt brandstofklepje meer aan zoals bij een omgebouwde dieselbus.

De eerst komende periode is het 77 kWh accupakket te bestellen, later volgt waarschijnlijk een 59 kWh en 89 kWh versie. Zou de 413km range dan echt uit de 77 kWh accu komen? Wij zijn uitermate bekend met de levering van de Opel Vivaro-e en zijn 75 kWh accu. Deze heeft een WLTP range van 330 km. Met min of meer dezelfde accu omvang 25% meer rijbereik in de ID. Buzz? WLTP is overigens de theorietest, om onderling zuiver te vergelijken.

Natuurlijk is de range het eerste wat we straks zelf in de praktijk testen. Op het internet vonden we al een rij-test, opgenomen door best een serieuze automotive specialist. Over 70 kilometer, gereden in zowel stad, buitenwegen als snelwegen kwamen ze tot een verbruik van 23,1 kWh / 100km. Niet gek want onlangs testen wij de Citroen e-Berlingo en kwamen onder gelijke omstandigheden tot 26,9 kWh per 100 kilometer.

Deel je 77 door 23,1 dan kom je uit op 3,33. Je kan dus 333 kilometer rijden tot je mag gaan duwen! Ga er van uit dat je altijd die 33 kilometer wel over wilt houden als reserve. Wij houden het voorlopig op een verwachte range van 300 kilometer in de praktijk, niet gek! In de winter zal hij zakken naar 250, zeker wanneer je in verhouding wat meer snelweg rijdt. Op de gunstige dagen tijdens ritjes in de stad of over binnenwegen denken we dat je echt 350 kilometer halen kan. Sterk afhankelijk van waar je laden gaat bespaar je dus ook energie kosten met een bus die zuiniger om gaat met zijn stroom verbruik! Bovendien, hoe langer de range hoe minder snel laden en hoe vaker je op de zaak voordelige stroom pakken kan.

En nee dan hebben we het (nog) niet over het laden van de laadruimte, maar van het accupakket. Waarom dit zo belangrijk is leggen we ook nog eens uitvoerig uit op onze algemene pagina over het rijden met een elektrische bestelwagen. Hier beperken we ons tot de technische specificaties van de VW ID. Buzz cargo.

Aan de laadpaal wordt het accupakket opgeladen met een vermogen van 11kW. De ID. Buzz kan snel laden met een maximum laadvermogen van 170 kW. Dan moet je wel een laadpaal vinden die dit kan. In 30 minuten zou je dan het accupakket weer van 5-80% opladen. Omdat stroom via een snel laadstation letterlijk een vermogen kost wil je veel liever weten hoe lang het duurt om hem aan de laadpaal op de zaak of in de straat te laden. Ben je bijna leeg en wil je laten we zeggen 70 kW opladen, dan duurt dit ongeveer 7 uur. Uitgaande dat je een 16A 3-fase lader hebt en met een snelheid van 11 kW per uur gaat laden. We rekenen een stroomverlies door de omvormer van ca. 15% mee.

Bidirectioneel laden met de VW ID. Buzz

Dat zijn even technische gegevens waar ze bij alle andere bestelwagens met hun oren staan van te klapperen. Bij bidirectioneel laden gaat stroom van de auto naar het huis. Je elektrische auto is dan een enorme thuisbatterij. Op de piekmomenten is stroom vaak duurder (en soms ook niet groen).

Je auto kan je opladen als de stroom weer groen en goedkoop is. Slimme ondernemers denken er nu al over na om hun stroom op de zaak op te laden en thuis aan het net te geven! Met een dynamisch energiecontract kies je de uren waarop stroom het groenst en goedkoopst is. Je bespaart zo maar 30% op je laadkosten thuis én ontziet het overvolle stroomnet.

Met de 77 kWh-batterij van een Volkswagen ID. Buzz cargo kan je bijvoorbeeld een week zonder stroom van het net. Een elektrische bestelauto wordt zo ook een noodstroomvoorziening. De cruciale vraag is of Volkswagen de ID. Buzz gaat openstellen voor dit soort stroomafnames. Wellicht met een update en wat aanpassingen op termijn? In ieder geval zou je de stroom uit de auto moeten kunnen gebruiken voor het laden van je gereedschap. Mogelijk kan je koffiezet apparaat er op draaien en sluit je op vrijdag middag je frituurpan er op aan. Hoe geweldig zou dat zijn.

Volkswagen ID. Buzz lange wielbasis

De korte of de lange ID. Buzz cargo leasen?

Of je inderdaad wil gaan leasen kunnen we misschien maar beter over bellen. Lezen doe je hier over de wielbasis, afmetingen, achterwielaandrijving en zijn hele korte draaicirkel.

Een grote groep ondernemers zullen wachten op de lange versie, omdat ze verwachten dat de lengte 1 te klein zal zijn. Als we eerlijk zijn, en dat zijn we, menen we dat de meeste van die ondernemers beter eerst eens hun bende opruimen. En investeren in een goede bedrijfswagen inrichting zodat het allemaal prima passen gaat. Zolang er nog lucht in de laadruimte zit is er plek voor gereedschap!

Wat niet wil is het vervoeren van plaatmateriaal van 250 centimeter of hele volumineuze goederen, dan wacht je beter op de lengte 2. Die er naar verwachting net iets minder “cool” uit zal zien door zijn lange vorm.

  • Laadruimte 3.9 kubieke meter
  • Maximale laadlengte 2,2 meter

We legden zelf de rolmaat in de ID. Buzz en kwamen inderdaad tot 220 centimeter op de bodem. Bij de meting op hoogte van tussenschot, op ca. 1 meter, kwamen we tot 198 centimeter. Dat is 40 centimeter langer dan een Caddy en 35 centimeter korter dan een Transporter in de normale wielbasis. Qua breedte zit het wel goed. De hoogte meet 112 centimeter. Ja in de brochure staat 128 centimeter, maar de doorgang via de achterkant is dus 16 centimeter lager! Plus minus net zo hoog als een Caddy en 25 centimeter lager dan een Transporter. De drempel is 62 centimeter hoog, 3 tot 5 centimeter meer dan je gewend bent.

Een Caddy doet 11,4 en een Transporter 11,9 meter. In de lange versie heeft de Transporter een draaicirkel van 13,2 meter. Is dit belangrijk of bijzonder?

Belangrijk kan het zijn, voor de bezorging in de drukke steden is een halve meter draaircirkel korter best fijn, ieder kwartier weer. Bijzonder vinden ze het vooral bij Volkswagen! En dit is waarom;

Na 30 jaar is Volkswagen weer terug bij achterwielaandrijving! Na de T1 en T2 was de T3 de laatste met de motor achterin en de aandrijving op de achteras. Het is een soort van historisch erfgoed voor VW, aandrijving op de achteras. Als de aandrijving achter zit, lopen er geen aandrijfstangen bij de voorwielen en is de stuur uitslag fors meer. Hier dankt de ID. Buzz zijn korte draaircirkel aan.

Volkswagen-ID-Buzz cargo uitvoeringen en opties

Uitvoeringen

Optimaal rijplezier halen uit je maandelijkse leasebedrag? Lees dan eerst over de Volkswagen ID. Buzz cargo en zijn actiepakketten, losse opties af fabriek en accessoires achteraf.

Uitvoeringen inzien
Levertijd ID.Buzz bestelwagen

Levering uit voorraad?

Omdat we contact hebben met alle landelijke VW dealers kunnen altijd de meest snelle levering waarborgen. Lees hier verder over mogelijke voorraad levering.

Lees meer
leaseprijs VW IDbuzz

Leaseprijzen

Wat kost een ID. Buzz cargo per maand? Inclusief alle kosten? Nooit meer garagekosten betalen, zelfs niet voor de banden. Operationele leasing is ook inclusief verzekering!

Bekijk de leaseprijzen

Mogelijk kunnen we iets oplossen met een set hulpveren, doorgaans mag je van 3.000kg totaal gewicht 10% overbeladen.

ID. Buzz afmetingen

650 kg laadvermogen

650 kilogram in de auto laden, trek hier officieel het gewicht van de bestuurder en de laadruimte inrichting nog van af. Omdat de ID. Buzz zo stabiel op de weg ligt verwachten we niet gelijk problemen in de wegligging, desondanks hij beladen dan over de 3.000kg gaat. Met name het nemen van verkeersdrempels is iets wat je met beleid moet doen.

Als oplossing kan je ook een aanhanger trekken van 1.000kg. In de praktijk kan je er wel een kar van 2.500kg mee trekken, dat doet hij vast en zeker fantastisch met zijn 310Nm koppel en 204pk. Het mag alleen niet. Dat betekend een economisch delict en serieus afrekenen bij controle door onze blauwe brigade. De kogeldruk is 50kg. Dat is overigens ook de maximale daklast.

Jouw dealer heeft geen ID. Buzz op voorraad?

Wij werken met de voorraad van heel veel landelijke Volkswagen dealers, laat ons weten wat de wensen zijn en wie weet staat hij eerder dan verwacht al voor de deur!

Dan mag ook de afwerking van de laadruimte niet ontbreken.

Jouw bestelwagen is pas compleet met beschermende plaat op de vloer en bekleding tegen de wanden waar bindrails tegen aangeschroefd zitten. Dit is de manier om je auto en de goederen die je vervoert te beschermen. Omdat we vaak de auto bij onze klanten voor de deur afleveren, zien we dat hij dezelfde avond nog volgeladen gaat worden  en nemen wij de organisatie van de inrichting voor onze rekening.

We kunnen bij De bedrijfswagenadviseurs wel stellen dat we zeer ervaren zijn met de inrichting van de laadruimte. Zeker qua snelheid van plannen en werken gaan we hier het verschil maken. Zodat we een snelle levering kunnen waarmaken.

  • Beste leasemaatschappij offertes
  • Meest gunstige leasecondities
  • Merk onafhankelijk advies
  • Nagedacht over laadvermogen