Wat verandert er voor bedrijfswagens

18 januari 2023


Nieuwe regels 2025

Bij De bedrijfswagenadviseurs krijg je actuele informatie over wat er verandert voor bedrijfswagens. Maar lees je vooral welk effect het heeft op de kostprijs van jouw bestelbus voor de komende jaren. De verkeerde keuze maken kost je zomaar 10.000 euro!

Iedere dag spreken we ondernemers over de nieuwe regels van bestelwagens, die geen idee hadden van de impact en na ons gesprek wakker geschud zijn. Of je schilder bent met 1 bestelwagen of wagenparkbeheer van een vloot met 100 bedrijfswagens. Dit is het onderwerp wat je echt wil gaan begrijpen als je per voertuig onwaarschijnlijk veel geld wil gaan besparen. We hebben het volgende uitgeschreven voor de ondernemers die met een brandstof aangedreven bestelwagen willen blijven rijden;

  • BPM belasting per 2025
  • Emissiezone regels voor de komende jaren
  • Gevolgen voor de kostprijs van de bestelbus
  • Beste aanschaf moment om extreme kosten te voorkomen
  • Verschil nieuwe of gebruikte bestelbus
Nieuwe regels bedrijfswagens

Wees alert om jouw zuurverdiende winst niet uit je bestelwagen te laten lopen…

Bestelwagens worden zomaar 15.000 euro duurder

De afgelopen 30 jaar dat wij actief waren in de bestelwagenbranche was er nooit sprake van BPM belasting voor ondernemers. Vanaf 1 januari 2025 wel. Dat betekent dat je wanneer de levertijd een jaar is, je eind 2023 op zijn laatst bestellen moet om de BPM belasting te voorkomen. Maar hoeveel is de BPM dan exact voor bestelwagens?

Allereerst is die voor een elektrische bestelwagen 0 euro. Daar is ook de hele milieu-zone geen probleem voor. Wil je weten of nu al elektrisch rijden slim is? Dan kan je ons altijd bellen of lees je verder over de gevolgen van elektrisch rijden. Dit artikel richten wij op het rijden met de diesel. Een benzine bestelwagen is überhaupt een slechte keuze, de houderschapsbelasting is amper minder en bij de meeste merken is er amper aanbod.

Tot en met eind 2024 wordt de BPM berekend over de aanschafprijs. Vanaf 2025 wordt deze berekend over de CO2 uitstoot, net als bij personenwagens. Dit is 66,90 euro per gram CO2. Een Opel Combo stoot 139 gram uit, wat resulteert in 9.300 euro BPM. De Renault Trafic stoot 184 gram uit, wat een bonnetje van 12.310 euro oplevert. Terwijl je bij een VW Crafter tussen de 14.000 en 24.000 euro uit zal komen! Hoe hoger of zwaarder het model hoe extremer de CO2 uitstoot.

BPM bestelwagens in 2025 omhoog

Wat verandert er voor bestelwagens

Als je gedacht hebt dat je met het betalen van de extreme bpm belasting de restwaarde van je bestelwagen zou verhogen dan ga je goed de mist in. Door de komst van de zero emissie zones is jouw bestelwagen straks amper nog iets waard. De export is bovendien al behoorlijk opgedroogd omdat ook in het Oostblok invoerbeperkingen zijn en in Afrika niemand zit te wachten op de complexe techniek van onze “schone” bedrijfswagens.

Ook heeft het parlement van alle EU lidstaten al haar handtekening gezet onder een verdrag voor emissie zones per 2027 en verbod van verkoop van nieuwe voertuigen op benzine en diesel per 2035. Voor bestelwagens kan dit zo maar eens in 2030 al zo ver zijn. Wij hebben geen idee welk land in Europa nog op jouw mooie gebruikte bestelwagen zit te wachten. De zero emissie norm ziet er als volgt uit;

  • Jouw bestelwagen met Euro 5 mag tot en met 2026 in een zero-emissiezone komen.
  • Rij je een bestelwagen van 2015 of nieuwer dan zal dit waarschijnlijk een Euro 6 zijn en ben je tot en met oudejaarsdag 2027 welkom in zero-emissiezones. 
  • Neem je een nieuwe bestelwagen in gebruik na 31 december 2024 mag je de  volgende dag niet meer in de milieu zone rijden! Dus dan heb je net een berg aan bpm belasting betaald dan mag er ook nog eens op heel plekken niet mee rijden.

In het Klimaatakkoord is opgenomen dat vanaf 2025 tenminste 30 Nederlandse steden een zero-emissiezone moeten hebben. Op dit moment zijn al 65 steden voornemens een milieu zone in te voeren. Dan hebben we het echt niet alleen over Amsterdam en Utrecht.

Per gemeente wordt bepaald hoe groot de zone is. Dit kunnen de straten rondom de binnenstad zijn. Groen gestemde gemeenten zoals Arnhem, Nijmegen maar ook de randsteden zullen alles binnen de ring tot een mileu zone verheffen.

Cruciaal in het kader van BPM en milieu zones

Hier wordt het leuk! Althans voor ons als bedrijfswagenadviseurs om jou te gaan helpen. Om samen het aankoopmoment te bepalen, of nieuw of gebruik handiger is en of kopen sowieso wel de meest slimme vorm is gezien de ontwikkelingen.

Je hebt al kunnen lezen dat je na 1 januari 2025 amper nog ergens binnenkomt. Dus wil je iets bestellen wat voor die tijd geleverd is. Wij houden er rekening met dat er voor sommige modellen een lange levertijd is. Bovendien zien wij het volgende;

Als je in 2024 nog even snel een bedrijfswagen in gebruik neemt kan je er nog ruim 3 jaar mee rijden. De restwaarde gaat ook voor die bestelwagen onderuit. Als je nu al een wagen in gebruik neemt kan je er tenminste nog optimaal van genieten en de afschrijving spreiden over dik 4 jaar. Je bespaart hiermee ieder jaar rond de 1.750 euro voor een bestelwagen als een Renault Trafic.

Ook zien we de meeste merken de prijzen verhogen en de korting verlagen. Een logische werking onder de druk van de markt die straks in 2024 waar vraag en aanbod niet op een lijn zullen liggen.

Belangrijk is het risico op de restwaarde te vermijden

De meest voordelige keuze is in 2023 bestellen, zo voorkom je bpm belasting, daarnaast zien wij de uitgekookte ondernemers kiezen voor operationeel lease!

Bij operationeel lease breng je de bestelwagen aan het einde van de lease periode terug. Spreek daarom een periode af die niet heel veel later dan 1-1-2028 is. Leasemaatschappijen varen tot nu toe nog blind op de actuele restwaardes, omdat dit voor hun meetbaar is zien ze het als de waarheid. Is de bestelwagens straks fors minder waard dan is dit niet het risico van jou als ondernemer. Wij schatten in dat restwaardes richting 2028 ongeveer 4.000 tot 8.000 euro minder zullen zijn.

Het was al een slimme keuze te gaan leasen, omdat je dan gebruik maakt van de inkoopkracht van de leasemaatschappij voor 50.000 tot 100.000 voertuigen voor de verzekering en de onderhoudskosten. Die besparing is veel groter dan de winstopslag van de leasemaatschappij. Dit is al jarenlang de reden voor de grote multinationals om te kiezen voor operationeel lease. Tel daar nu het restwaarde verlies bij op en dan is het een eenvoudige rekensom.

BPM vrij, maar beperkte houdbaarheid

Misschien lees je dit artikel als het te laat is, dan zit er niets anders op dan te kiezen voor een elektrische bestelwagen of een gebruikte diesel te kopen met de Euro6 normering.

Je kan dan dan beperkt rijden. Omdat eind 2027 de steden dichtgaan voor diesel. Je betaald geen bpm belasting zolang hij maar van voor 2025 is.

Wel is het zo dat door de forse druk van de laatste jaren, om de CO2 uitstoot al te knijpen, fabrikanten moeite hebben om de techniek betrouwbaar te produceren. Of het nu om een Fiat, Mercedes-Benz of Volkswagen gaat, is het de verwachting dat je reparatiekosten aan het motorinspuitsysteem of complexe uitlaatgas systeem gaat zorgen voor zo maar eens een werkplaatsnota rondom 3.000 euro.

Samengevat, wij zouden het wel weten, maar hebben natuurlijk ook geen glazen bol op ons kantoor staan. Wel is het zo dat we met 30 jaar ervaring op zak en hele goede contacten binnen de stadsdistributie het bovenstaande vrij nauwkeurig kunnen voorspellen. We helpen je sowieso graag. Advies met lading noemen we dat! We zijn merkonafhankelijk, thuis in de elektrische- en diesel bedrijfswagens, partner voor financial lease en werken samen met de meest gekozen leasemaatschappijen.

contact