Wat zijn de redenen voor het wereldwijde tekort aan microchips?

16 september 2021


Vanaf begin 2020 moesten fabrieken die microchips produceren noodgedwongen sluiten

Vooral in Azië zijn fabrieken gesloten geweest, waar de meeste zijn gevestigd. Hoewel ze nu heropend zijn, is er nu een enorme orderachterstand.

Tijdens lockdowns namen thuiswerken en gamen toe en werden microchips in grote hoeveelheden opgekocht door elektronicafabrikanten. Zelfs het stijgende aantal crypto-valuta ‘mijnwerkers’ die high-end chips gebruiken, had invloed op de beschikbaarheid. De verkoop van nieuwe auto’s daalde tijdens de pandemie, de stijgende vraag wordt nu beïnvloed omdat er onvoldoende componenten zijn – een moderne auto kan ongeveer 3.000 microchips bevatten.

ford-transit-custom-platinum-leaseprijs-navi

Water tekorten

De productie van microchips vereist een enorme hoeveelheid water en Taiwan werd getroffen door droogte – TSMC heeft water aangevoerd in vrachtwagens.

De meeste chipfabrieken van het eiland zijn gevestigd in waterschaarse gebieden. Zo is ongeveer 80% van de TSMC-productiefaciliteiten gevestigd in regio’s die te maken hebben met waterschaarste.

Maar ook in Taiwan ligt er gevaar op de loer. Voor het produceren van chips is namelijk veel water nodig, tot wel 38 liter per microchip, wat onder andere wordt gebruikt voor het schoonmaken van de verschillende lagen van de chip.

Seizoensgebonden tyfoons voorzien Taiwan van veel van zijn waterreserves die ook worden gebruikt door chipfabrikanten. Een gebrek aan stormen vorig jaar heeft de watervoorraden echter onder druk gezet. En dit probleem is structureel. Door de stijgende temperaturen is het aantal tyfoons dat Taiwan elk jaar meemaakt (belangrijk voor het aanvullen van de reservoirs) sinds 2010 gedaald van gemiddeld drie/vier naar tweeënhalf per jaar.

Weten of jouw auto toch sneller te leveren is?

Vaak weten we nog wel iets te vinden, we zijn namelijk iedere dag op zoek naar nieuwe bestelwagens voor klanten zoals jij!

Als we dit artikel schrijven ziet het er als volgt uit;

In de compacte klasse is er nog wel iets leverbaar bij Opel de Combo en Peugeot de Partner. Meestal een witte. Een automaat is lastig te vinden. Renault kunnen we goed leveren in meerdere kleuren. Een basic VW Caddy of juist een bomvolle wil ook nog wel. Een Ford Transit Connect is nergens meer te vinden.

Voor de middellange bestelwagens vinden we met name nog de Opel Vivaro en Citroen Jumpy. ook nog wel de elektrische variant. De Fiat Talento en Renault Trafic zijn nog lebverbaar in de L2 versie. Volkswagen, Mercedes-Benz en Ford zijn min of meer uitverkocht. Alleen een bestelwagen met een duizend of 10 aan opties zijn nog hier en daar te vinden.

De XL bestellers van Ford, VW, MB zijn zo goed als uitverkocht. Een heel enkele keer kunnen we nog ergens “onze vinger achter krijgen”. Fiat en Opel lijken tijdelijk uitverkocht tot begin 2022. Het best is de Renault Master leverbaar in de L2H2 versie. Maar voor hoe lang?

Het meest eenvoudige is tijdig bestellen, een maand of 6 voor je hem nodig hebt.

Moet je toch sneller rijden neem dan direct contact op, we hebben heel veel lijsten van dealerbedrijven beschikbaar. Op het internet staan vaak voertuigen die al verkocht zijn. Terwijl wij juist weten wat er nog aan zit te komen de komende weken.

En als het moet organiseren we een tijdelijke auto, zodat je toch verder met ondernemen kan!

Neem contact op